Thursday, November 4, 2010

Att göra intryck på en arbetsgivare



JAG HAR SÖKT jobb. För lite mer seriösa mejl använder jag en e-postadress bestående av mitt namn. Jag trodde det var den jag loggade in på när jag skickade mitt CV häromdagen. När jag får svar idag visar det sig att jag skickat det från en av de mindre seriösa adresserna. (Jag har några stycken...) Till tilltänkta arbetsgivaren har sådeles fått ett mejl från Akter Seglad.

Akterseglad blir en sjöman när han gått iland och sedan inte hinner tillbaka till avgången. Det är ett av det mest pinsamma du kan bli utsatt för som sjöman. Och kanske det sista också, eftersom du troligen blir svartlistad efter en sån grej. Behöver jag säga att den tilltänkta arbetsgivaren är i sjöfartsbranschen?

Men det handlar om att göra intryck, inte sant?


I HAVE APPLIED for a job. For more serious mail conversations, I use a e-mail adress consisting of my name. I thought it was the one I used as I send my CV yesterday. Today when I got a reply, it turns out I had been using one of the less serious mails. (Right here, the translation work starts to get a bit complicated as I'm about to use terms used outsea that I have no clue what to call in English.) My proposed employer got a mail from Left Behind.

There's a Swedish word for a seaman being left behind as the ship departure. That's the word I was using as a sender. In Swedish it's AkterSeglad (SternSaild - left behind). This by being left behind is one of  the most emabassing things a sailor can do. Do I have to say that the proposed employer are working in the shipping business?

It's all about making impression, isn't it?

12 comments:

  1. Fniss :)Hur gick det, fick du jobbet?

    ReplyDelete
  2. Det var ju illa! :) På tal om många mailadresser: Jag mailade dig igår till nån msn-adress. Använder du inte den? För jag såg att du använde en annan när du skickade till mig.

    ReplyDelete
  3. Hillevi3: Återstår att se. De skulle ringa i morgon.

    HandMade: Oroa dig inte för mejlen, allt hamnar i samma inbox ändå :)

    ReplyDelete
  4. Hi, hi... Det är bara att hoppas att just den här arbetsgivaren har lite humor.
    Det skulle ju kunna vara just en sån grej som gör att de får upp ögonen för just dig, i högen av alla ansökningar. Och ser dig som en tjej med glimten i ögat och lite självironi.

    Eller.... så tar de allt bokstavligen och då kanske resultatet blir det du hoppades på.

    Men jag håller tummarna för det första :-)

    ReplyDelete
  5. Haha, du är rolig du! Hoppas du får jobbet! Appropå mail, har du mailat mig än? För jag har inte fått nåt iaf... Kram

    ReplyDelete
  6. Haha, men ja, du gjorde nog helt klart intryck!

    Kul att du gillar mina vantar!
    Jag har lagt till en ungefärlig stickfasthet i mönstret nu, den kan inte bli mer än ungefärlig eftersom vantarna befinner sig i fel land i förhållande till mig. Tyvärr glömde jag mäta på dem innan jag packade ner dem och flyttade till Madrid...

    ReplyDelete
  7. *Fniss* man kan inte låta bli att skratta, men lite pinsamt. Lycka till med jobbet!

    ReplyDelete
  8. Ojojoj, tur att du sa nåt! Jag hade visst råkat spara det som ett utkast när jag gjorde ändringen, men nu finns det igen.

    ReplyDelete
  9. Oooooops! Håller tummen att det går bra, de ser nog glimten i ögat och fastnar vid din ansökan. Fnissade gott inombords när jag läste :)

    ReplyDelete
  10. Hoppsan!
    Så det kan bli..
    /Anna

    ReplyDelete
  11. Hopplahejsan. Men dom har säkert humor! Lycka till.
    Kram

    ReplyDelete