Wednesday, October 13, 2010

Sebbe the yarn



DET HÄR ÄR Sebbe. Han är spunnen av ren cheviotull, mäter 144 meter och väger 88 gram. Han är mitt försök att spinna ett mjukare och luftigare garn. Jag skulle säga att jag lyckades. Men då ska man komma ihåg att cheviot är en ganska sträv ull. Garnet är mjukt men inte lent som merino.

Sebbe är också det sista garn som spunnits på min Louet S60. I går monterades rocken ner för vidare transport till Norge.


THIS IS SEBBE. He's spun out of pure cheviot wool and stretches144 metres and weights 88 grams. He's my try to make a softer loftier yarn as I normally spin a firmer kind of yarn. I would say that I succeeded even thought cheviot is a coarse wool. The yarn is bouncy but not soft as merino.

Sebbe is also the last yarn to be spun on my Louet S60. Yesterday I put it apart for further transportation to Norway. (Swedish link)

3 comments:

  1. Ser jättefint ut! Idag hittade jag en louet på blocket, med en massa tillbehör till ett sjukt bra pris. Tyvärr var den redan såld, men när jag beklagade mig för min far gick han in med sponsorpengar så nu har jag kanske budget att köpa en ny! Kanske inte en Louet, men en Kromski kanske duger lika bra?

    ReplyDelete
  2. Therese: Kromski är säkert bra de med. Men var snäll mot dig själv och din kropp och köp en dubbeltrampad rock. Det gör skillnad. Stor skillnad.

    MiA: Tack! It's MiA-style ;)

    ReplyDelete