Tuesday, October 19, 2010

Mottaget: Hemlispaket no. 1


Jag säger bara en sak:

WOW!
(Nej, jag syftar inte på Postens Stockholms edition av den moderna shoppingbagen, utan det andra...)

English version completed.


This is a part of a swap that will be going on for three months, arranged by the Swedish knitting site Stickamera.se. (Swedish link) I have revived information about the person I'm about to spoil for the three coming months, and obviously, someone got my information. This is what I got in my first package. Hemlis is a Swedish chidish way of saying "the secret one". For this English version, I will simply call her (I think it's a she) my "secret pal".
 Ledtråd eller förklädnad? 
Postord: Västerås

A clue or a misleading detail? 
A paper mailing bag from Stockholm (Sweden's capital). 
Post stamp: Västerås - a city nearby Stockholm.

 
Tydligen tycker min Hemlis att jag behöver fler träsktroll i mitt liv.

My secret pal seem to think I need more ogres in my life.

 Och mer Pez.

And more Pez.

 
Och bättre hygien? 
Okej, jag skulle till och med kunna ta en förolämpning som det med humöret i behåll, för tvålen luktar jäkligt gott!

And a better hygiene? 
Okay, I can take that insult and keep my good mood as the soap smells really good!

Och lite mer unga pojkar i röda mössor...

And more boys in red caps...

 ... eller varför inte en hel CD-skiva med schysst musik med Montt Maridé? Jag har faktiskt aldrig hört talats om killen innan, men känner igen sista spåret - I Love You Annie. Och jag gillar det. Faktiskt. Vilket förvånar mig lite. Att någon prickat in sånt jag gillar och lyssna på. Jag hade aldrig vågat skicka en skiva till någon jag inte känner... Inte någon jag känner heller för den delen. Plattan är på engelska, men han sjunger på svenska också. Dancing Shoes kommer från plattan och Gloria är en Swensk cover av Beyonces Halo. Helt klart värd att lyssna på.

... or why not a entire CD with good music with Montt Maridé? I never heard of the guy before, but I recognise the last track - I Love You Anni. And I like it. Really. Which kind of surprise me. For me it's hard to get how anyone can hit my tast of music like that. I would never have the guts to send someone a record to anyone I don't know. Not anyone I know either... He sings in English on the record but do sing in Swedish too. The track Dancing shoes (YouTube link) is from the record. If you want to hear him sing in Swedish you can listen to Gloria that's a Swedish cover of Beyonces Halo. It's worth listening to.

Garn kan man aldrig få för mycket av! (?) Fyra (!) härvor Hacho 100 % merino wool från Mirasol. I grönt, grönt och grönt. Och några stänk av brunt. Supermjuka! Är man lycklig eller vad?! Jag hade velat göra en hel tröja i det där garnet. Tyvärr är jag inte i "fyra härvor-storleken". Men det kan ju bli en del av en tröja.

You can never get too much yarn! (?) Four skeins of Hacho 100 % merino wool from Mirasol. In geren, green and green. And a few strings of brown. Am I happy or what?! I would like to make a whole sweater out of this yarn. Unfortinatley I'm not the "four skein size kind of person". But it may be a part of a sweater.


Tydligen är hemlisen och jag kompisar. Eller så hade de inga "Hello Strager-kort" på Lagerhaus. Fast jag tror inte det är ett sammanträffande att Hemlisen på baksidan av kortet ger mig ledtråden: När är ugglan vaken?


It looks like my secret pal and I are mates. (The post card says "Hello pal".) Or maybe they run out of "Hello stranger-cards" at the store. But I don't believe it's a coinsidence that the secret pal gives me a clue by writing: "When are the owl awake?"

Varför jag inte tror det? Tja... Under sticklägret i Dalarna hade Johanna, Therese och jag en liten nattlig session. Med en flaska vin eller om det var en låda, jag minns inte så noga. Vi sov i alla fall väldigt länge dagen efter. Tror inte det var någon som missade det. Och ingen var speciellt sen med att tråka oss för det heller. Jag tror det är det hemlisen syftar på. Alltså känner jag Hemlisen.

Why I don't believe it's a coincidence? Well... During the knitting camp earlier this summer, Johanna, Therese and I had a nightly session. Including a bottle of wine or if it was a whole bag-in-box, I don't remember. The next day some of us got up for breakfast and then returned to the bed. I woke up at lunch time. I don't think anyone missed that. And none were late to make jokes about it. I think that's what the secret one is thinking of. Therefor I suspect that I met my secret pal. (Swedish links)

Nu finns det ju faktiskt några som skulle kunna tråka mig för det där (Örebrotjejerna till exempel). Eller Johanna eller Therese själva. Fast jag tror inte att det är Therese om hon inte gått riktigt långt och fått någon till att skriva kortet åt henne. För hon skriver inte sådär. Fast Johanna kan det vara... Eller någon helt annan. Typ en göteborgare. Eller en örebroare. Eller en Stockholmare. Eller...


There's a whole bunch of people that I'm about to suspect for sending me those great gifts. It may be some of the funny girls from Örebro. Or Johanna or Therese. But I don't believe it's Therese. The hand writing doesn't match. But it can be Johanna. Or someone else. Like someone from Gothenburg. Or Örebro. Or Stockhol. Or...

Nå Hemlis, tänker du ge dig till känna? I vilket fall som helst:


TACK!!!

THANK YOU!

13 comments:

  1. Eller så var det en flaska OCH en låda... Fast jag dricker ju inte ens vin, så ni var ju bara två som delade på allt! ;-)

    Fint paket! Kram!

    ReplyDelete
  2. Johanna: Äh vad du jiddrar! :P Har du fått nåt paket än?

    ReplyDelete
  3. Haha! Jag förstår att du har lite svårt att minnas, det brukar bli så när man sular i sig ett par liter vin. ;-)

    Menar du stickpåse? Nä och Ulrika får inget svar när hon mailar personen i fråga. Men hon skulle fixa så att jag får en påse ändå. :-) Väntar också på första hemlispaketet, men det är ju lite kvar av oktober än.

    ReplyDelete
  4. Johanna: Jag syftade nog mest på Hemlispaketet. Stickpåsen hade jag glömt bort. Men jag kan sy en åt dig! Det hade ju varit en jäkligt bra ursäkt för mig att ta fram symaskinen... :)

    ReplyDelete
  5. Vilket roligt paket! Fast fler träsktroll i ditt liv, ska det verkligen behövas när du har mig & Stybbe allt som oftast!?! =)

    ReplyDelete
  6. Alltså alla borde ha fler träsktroll i livet när jag tänker efter!

    ReplyDelete
  7. Kul att du gillade paketet. En vild chansning när jag skickade med musiken, min favorit är Dancing Shoes. Vem kan motstå ett träsktroll...???

    //Hemlis

    ReplyDelete
  8. Hahahhahahaha Ett sådant passande paket.... HooHoo...

    Nej jag är inte din hemlis :-)

    Och Nej jag vet inte vem som är min hemlis heller :-( jag väntar oxå på paket... Spännande...

    ReplyDelete
  9. Therese: Du kan få låna Linda och Stybbe. (Se ovan.) :D

    Hemlis: Träsktroll fungerar så länge de är i plast och spottar ut godis. Annars har jag ett jäkligt känsligt luktsinne och träsktroll lär inte lukta så gott... Kommer jag få vänta en hel månad på en ny ledtråd? *hoppar otåligt upp och ner*

    Kattis: Nä, men det finns en örebroare till som verkar lurig.

    Johanna: Jag ser det som en utmaning. Jisses, vad har jag gett mig in på?!

    ReplyDelete
  10. Vilket fint paket du fått! Underbart garn!! Jag väntar med på mitt, önskade de skulle komma senast idag då det är Stickläger för min del från i morgon =) men det har inte kommit & som Johanna skriver så är de ju en bit kvar på oktober. Må så gott - nu är det Min tur att Sticka & göra Grodor *fniss*

    ReplyDelete
  11. Alexandra: Ja, det är verkligen jättefint! :) Stickläger låter superkul! Grodor... Det bästa med lägret jag var på var att man kan vara sig själv. Om man bjuder lite på sig själv, bjuder folk tillbaka. Och jag tror det kommer vara lika bra folk där nu. Ha så roligt!

    ReplyDelete
  12. Haha! Det är bra med utmaningar Elin. Tänk vilken egoboost man får när man ser att man faktiskt kan! :-)

    ReplyDelete