Friday, October 15, 2010

Köpstoppad i sinnesförrvirrad sekund


I EN FÖRVIRRAD sekund skakade jag visst hand på att inte fiber på en månad. Och att inte köpa ett enda nystan garn på ett halvår. Köpstopp med andra ord. Igen. (Vad tänkte jag på när jag sträckte fram labben?) Sist gick det inte så bra. Jag syndade rejält på fiberfronten (du kan läsa syndabekännelsen här), men å andra sidan köpte jag inte ett enda garnnystan. Fast då handlade det om sex veckor. Mitt i sommaren. Nu är det hela vinterhalvåret.

Jag anar att det var synen av stashen (se bilder) som fick Sara att få för sig (läs: bli övertygad) om att jag behöver hjälp. Sanningen är nämligen att det här inte är allt. (Och jo, lådorna ovanför garderoberna är fulla. Allihop.) Jag vet att hon har rätt. Och det kommer bli en utmaning att hålla sig till det man har. Och jag kommer inte sticka upp allt på ett ynka halvår. Men ändå. Jag vet i alla fall vilken dörr jag kommer banka på desperat när abstinensen slår till. Även om det är mitt i natten. 



IN A MOMENT of confusion, I shake hands on not buying any fibres for one month - and no yarn for six months. I guess that means another non shopping agreement. Last time can't really be described as a success  as I fell into the great fiber swamp. On the other hand, there was no yarn shopping. Only fibers. (You can read the confession of a yarnoholic sins here.) But then again, it was for six weeks. In the middle of the summer. Now it's winter season for six months. Non shopping six months.

I guess it was the sight of my stash (pics below) that made Sara imagine (read: convinced) that I had a tiny problem and needed help. (The truth is that this is not all and yes, the boxes on top of the wardrobe is filled.) I know she's right. Still there will be a challenge to just stick with the stuff I got. I won't be able to knit it all in six months, but anyway... Well, at least I know which door to pound on when the abstinens is driving me crazy. Even if it would be in the middle of the night.

14 comments:

  1. Snälla rara!!!! Inte visste jag att det var sååå illa!!!!!!!
    Enda sättet är nog att stänga ner din dator, så du inte ser allt godis!!!!
    Tänk dig en alkis, som bara surfar på spritsidor!!
    Det kan ju inte gå annat än illa.
    Jag försöker sätta köpspärr på min dator och att inte surfa!! Luktar och klappar på det jag har i stället-----vid svår abstinens blir det långpromenad!
    Du får gärna banka på min dörr oxå, när det blir illa!

    ReplyDelete
  2. Detta är samma reaktion, som när jag hamnade i pelargonträsket!!

    ReplyDelete
  3. Oj...möe garn är det :-D

    Vad är det för U-värde på garn?? Det kanske kan räknas som isolering under tiden som det ligger och väntar på att bli något snyggt....och då har du ju inte så mycket garn...utan bara välisolerade väggar ;-)

    Lycka till med köpstoppet :)

    ReplyDelete
  4. oh, jösses. Jag trodde jag hade mycket garn! Men vill du bli av med det så är det fritt fram att skänka det till mig ;)

    ReplyDelete
  5. Alltså, det är märkligt det där med garn, och hur mycket man kan ha hemma. Det är inte bara material som skall användas för tillverkning av slutprodukt, varje nystan är en glädje i sig. De är fina och inspirerande och har olika egenskaper och färger, med potential för så mycket. Helst skulle man inte ha dem i lådor, man vill ha dem framme överallt så man ser dem och kan klappa dem. Go stash!

    ReplyDelete
  6. Jösses... Du behövde verkligen ett köp-stopp nu. Visst att man gärna vill ha ALLT men sen måste man ju göra sig av med lite oxå. Det blir ju så mycket roligare sen när man får börja handla igen!

    ReplyDelete
  7. You can do it! I belive in you! :) Om du vaknar kallsvettig mitt i natten så är det bara att ringa ;)

    ReplyDelete
  8. Äh det är väl med stashen som det är med garderoben, trots en hel garderob smockfull med plagg finns det aldrig nåt att ha på sig. Så är det med stashen typ. Lycka till med köpstoppet! Har ni hunnit lägga beställningen till WOW redan? Jag funderar på en Kromski Fantasia, vad tror du om den? Hälsningar från en stashed woolkie.

    ReplyDelete
  9. lilian: Visste du inte? Och dig har jag ju ändå visat det mesta... Jag tror jag får sätta upp lite fina garner på väggarna så jag kan titta på dem när jag blir shoppingsugen. Det kanske skulle hjälpa?

    Anna: Hm... Du tycker alltså att jag ska ge efter för lockelsen och köpa mer? Vad sägs om att du hänger på köpstoppet? Vi skriver ett kontrakt. Så kan du sticka klart den där tröjan du köpte material till. Till att börja med? :)

    Renée: Jag tror egentligen att jag mest är ute efter att bli av med mitt beroende, inte strypa det för att få det tillbaka om ett halvår... :)

    Sara: Ringa? Skojar du, telefoner kan man ju stänga av! Dörren står där den står och är mycket mer otrevlig att bli väckt av :P

    Therese: Mejlar dig med svar på det där :)

    ReplyDelete
  10. men äähh! Mängder av garn är snarare begrepp och mått för harmoni än shoppingproblem :)

    Ull kan användas som isolering och värme även ostickat.

    Vid en större kris, typ isstorm eller annat djävulskt skit som vi inom kommunal beredskap fasar för varje dag, så är vi väldigt nöjda med folk som har en stor stash ylle. Då vet vi att att alla dagisbarn och äldreboende kan få filtar & sockor. För alla LYS på landsbygden säljer ju akryl. Värmer ju inte ett skvatt.

    Så skit i att du inte längre får plats i lägenheten - du gör en insats för Svea rike.
    Den dagen hela Sverige är utan ström så ringer vi - och ber om 300 par raggsockor.

    :D
    Så shoppa på. Jag ringer när Dalarna är utan el..

    *fniss*

    ReplyDelete
  11. Stiko Maria: Ha ha ha, du och Fru Purjo är lite inne på samma tråd. Så hojta du till när det blir riktigt kallt där uppe, så skickar jag garnet. Sockorna får ni sticka själva ;)

    ReplyDelete
  12. Jag får väl anställa dig som stickerska också då ;)

    ReplyDelete
  13. akke ja- jeg har lignende tilstande hos mig. Hjælp! og det er så svært at IKKE købe noget lækkert( lidt ligsom en momsig kage en fredag)Og som du siger så kan jeg jo umulig strikke op alt dette på ½ år. Jeg hækler nogle små ting ( der går det mere garn ;-) Hell og lykke med den "kolde tyrker"

    ReplyDelete
  14. Det ser ut som Du har ordning på grejerna tycker jag! Då har Du koll på missbruket.

    ReplyDelete