Friday, October 8, 2010

Hur man missar en hajp



JAG GÖR INTE som de flesta verkar göra. Jag sitter inte framför tv:n och följer tv-serier. När jag började segla (jobba till sjöss) insåg jag ganska snart att det där med att följa tv-serier inte fungerar. Du får aldrig se alla avsnitt. Även om du påbörjar en miniserie kan du ge dig tusan på att du måste mönstra på innan du sett tredje och sista avsnittet.
Så, för fem år sedan kastade jag ut tv:n helt. Det var inte förrän sambon ville se OS i vintras som tv:n flyttade in igen. Nu står den i ett hörn i mitt vardagsrum. Jag tittar på den när jag ser på DVD, men det är sällan jag tittar på tv "på riktigt". Alltså har jag helt missat hajpen med True Blood.

Men så dök Död tills mörkret faller av Charleine Harris upp på E-libs talbokslista. Den boken ligger till grund för True Blood-serien. Likheterna med Twilight är slående, men till skillnad från Stephenie Meyer kan Harris faktiskt skriva. Och så var jag fast i ännu en vampyrsaga.

På en och en halv vecka har jag tittat igenom samtliga tre säsonger av True Blood och jag skulle precis sätta på trejde säsongens trettonde avsnitt - och insåg att det inte fanns. I panik sprang jag till datorn för att få fram fjärde säsgonens avsnitt - och får veta att de inte kommer förrän i juni 2011. Men vad fan! Ska jag sitta och ruttna här ända fram till juni nästa år för att få se mer? Det finns ju bara två alternativ. Kräva att E-lib ger ut Harris andra bok bums eller se om serien på stört. Som något slags falskt blod på flaska...


I DON'T DO like most people. I don't sit and watch tv-series. As I stared to sail (work outsea) I quickly realized that watching tv-series wasn't my thing. You will never see all the episodes. Not even if you're going for the short three episodes series, 'cause you will be damn sure that you will be called out just before you get to see the third and final part.

So, five years ago I threw out my tv. It wasn't until the years Olympic winter games started that we moved in my boyfreinds tv. Now it's standing in a corner of the living room. I mostly use it to watch DVD:s but rarely uses it for watching "real" tv. That might be the reason why I completley missed the True Blood hype.

But then Dead until Dawn by Charleine Harris showed up at the speeach book page I'm using. That's the book behind the series. It reminds a lot of the Twilight Saga, but as a contrast to Stephenie Meyer, Harris' a good writer. So it turns out that I'm stucked in another vampire saga.

In one and a half week I've been hyptonised in front of the tv wathing through the three seasons of True Blood. I was just about to put on the thirteen episiode in the third season - and realized that there was no thirteen! I ran to the computer to fix the fourth season - and found out that it's not going to be relized until June 2011! What the fuck!

Am I supposed to sit and rot until next summer to see more? There's just two alternatives. To find and listen to Harris second book or to start over watching the series once more. Like some sort of fake blood on a bottle...

8 comments:

  1. När vi bodde i stan och hade massa kanaler följde jag otaliga serier, fattar inte hur jag orkade. Nu har vi bara grundkanalerna och jag är helt nöjd med det, tittar sällan på tv nu och försöker inte ens följa några serier. När jag jobbar kväll är jag sällan hemma före 21.30 och de flesta serier brukar ju börja 21. Lyckas jag se ett avsnitt av nåt ibland är jag nöjd.

    True Blood försökte jag följa, men ofta när man ska upp och jobba dagen efter orkar man inte sitta uppe så jag har nog missat en hel del avsnitt...

    Kram

    ReplyDelete
  2. *skrattar* Jag är med fast i den serien.....fast ännu mer fast är jag i The vampire diaries. Jag ser heller aldrig på riktig tv knappt, jag ser på saker i min dator. Där har man ju webbtv och så DVD förstås!

    ReplyDelete
  3. Johanna: Folk brukar fråga hur jag klarade mig utan tv, men jag skulle snarare vilja vända på det. Hur klarar folk sig när de måste se på dumburken hela tiden? Länge leve standartdutbudet.

    Disa: Tack, där fick jag ett tips till. Ska genast kolla upp! :)

    ReplyDelete
  4. Vi gör precis likadant!
    Vi är också True Blood beroende ett år efter alla andra.
    Serien med böcker finns på svenska i fem delar. (Vanliga pappersböcker)- fördelen med böckerna är att det är en helt annan historia (fast samma karaktärer) än tv-serien. Så det blir liksom dubbelt True Blood!
    Vill du låna pappersböckerna så hojta så kan jag skicka över dom! Vi har läst dom så nu är det bara prydnad :D

    ReplyDelete
  5. Stiko Maria: Hojt hojt! :D (Du är så söt!)

    ReplyDelete
  6. Då fixar jag det!! Din adress har jag ju. :P
    Böcker ska användas, speciellt av den här sorten. Mer True blood till världen! :))

    ReplyDelete
  7. Don't feel bad - I don't watch current series either and wait until they're released on DVD. I can't stand commercials for one thing. There's also Netflix here in the US and there is no way you can watch everything they have to offer. So, before you know it, the last season of a favorite show has been released and it's time to do a happy dance!

    I haven't gotten 'sucked' (muwahahahaha) into the vampire series yet that everyone seems to ooh an ahh about - maybe someday. My current faves are Law and Order, NCIS, Glee, Grey's Anatomy, Desperate Housewives.

    ReplyDelete
  8. chi: I think you and I lives in different realities. The U.S. seems crazy about just everything! :) And it's not about the vampires just because they're vampires, but for that it's a really good serie. I can recommend it.

    I did the very same thing to Grey's Anatomy a few years ago. I got sick and watched all passed seasons non stop (and I mean non stop) in two weeks. Then I started to hate bitch Meredith and dream about silly George and then thought it was time to stop and so I did. Haven't seen a single episode since then.

    ReplyDelete