Thursday, October 28, 2010

Efter sjömansfikat



VISSTE DU ATT det finns folk som stickar tröjor i Malabringo Sock och dubbel Elegant? Efter fikan hos sjöman Petra har jag insett att en överstyrman på på utflaggade monstertankers tjänar... Väldigt bra. En kapten tjänar monstermycket. Petra är kapten på en 40 000-tons tanker med hokuspokusflagg. Då har man råd med exklusivt garn.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är rätt häftigt. Jag har alltid velat segla på lite större tankers. Min största var på 20 000 ton. (Vikten syftar inte på hur mycket fartyget väger, utan hur mycket det kan lasta.) Det var sjukt skönt att sitta och sticka ihop med en annan sjöman. Någon som kan terminologin för både stickning och båtar. Och där snacket för två av mina största hobbies bara flyter.

Kvinnan hade dessutom sjukt många stickade tröjor i Starmore-stil med flätor och noppar. Så många att jag fick en. En av de slätare modellerna. Den gled av henne hela tiden. Fast mina axlar är lika breda som hennes är smala och på mig sitter den som klippt och skuren. Den är knalligt gul-limegrön och jag älskar den.


DID YOU KNOW that there's people who knit sweaters in Malabringo Sock? After meeting seaman Petra, I've realized that a chief officer on a monter tanker earn a lot of money. And a captain earn even more. Petra is the captain of a 40 000 tons tanker. She can afford luxourous yarn.

I can't help but think that's it's pretty cool. I've always wanted to sail on larger tankers. My biggest one was on 20 000 tons. (It's not the weight of the ship but the weight of how much cargo the vessel can load.) It was such a nice thing to talk to a knitting seaman. Someone who knows the termology of both my biggest hobbies.

Petra also had a lot of knitted sweaters in Starmore style with braids and nopps. So many that she gave me one. One of the ones with less braids. It slipped of her shoulders, but as I'm as wide as she's thin over the shoulders, it fit me just perfect. It's bright yellow-lime green and I just love it.

13 comments:

  1. Läcker! Och väldigt fina bilder på dig vännen! :-)

    ReplyDelete
  2. Åh, vilken supervän du hittat. Samma intressen och som dessutom ger bort vacker tröja!

    Med tanke på möjligheten att kunna köpa massa Malabrigo sock så var det kanske kapten eller överstyrman man skulle blivit... :-)
    Jag menar, jag har ju generna i blodet eftersom min pappa är kapten och varit till sjöss sen han var 15 :-)

    ReplyDelete
  3. Eftersom du och jag praktiskt taget är gifta så tror jag att vill begära delad vårdnad av den tröjan, skitsnygg ju....... :-/

    ReplyDelete
  4. Så fin tröja och vad fin du är i den!! =)

    ReplyDelete
  5. Sjömän stickar nog mycket, jag umgås med en före detta sjöman(eller kvinna) och hon har stickat mycket på sjön... Du kanske hoppar på en båt igen?

    ReplyDelete
  6. Den tröjan värmer extra mycket förstår jag! Så glad för Din skull! Vilket häftigt möte ni måste ha haft!

    ReplyDelete
  7. Vilken tur du har!
    Visst är det skönt när man pratar samma språk?
    /Anna

    ReplyDelete
  8. Johanna: Så söt du är! :)

    MaLinka: Sure. Men så kommer det där lilla "men"-et som gör att man inte har ett uns lust att jobba på bryggan. Om man bortser från lönen då... :S

    Camilla: Fanken, det hade jag glömt. Att vi var typ gifta. Men okej, får jag låna din rosaröda så får du låna min gulgröna. Deal! När flyttar vi ihop?

    Disa & Alexandra: Tack!

    Renée: Jag har sett män sticka ombord också. Det sägs att vi sjömän gillar handarbete. Och varför inte? Att sticka är ju som att knopa.

    fale artut: Ja, den värmer fint. På mer än ett sätt :)

    Myggan: Visst har jag och visst är det! Paket på väg till dig, förresten.

    ReplyDelete
  9. :o) , taget, den rosaröda väntar pa dig...

    Om du har mindre snö än mig i januari sa kan du göra rum för mig, har ingen lust att skotta altantak i vinter igen.

    ReplyDelete
  10. Men vilken tur du hade då. .. Fick en tröja på köpet. . .

    ReplyDelete
  11. Camilla: Jag gör plats för dina garner i arbetsrummet så hörs vi i slutet av december om närmare datum? :P

    Annika R-G: Ja, det var en del tur. Tur att Petra är så liten över axlarna :)

    Nynke: Isn't it! I love the colour. It's so me! :)

    ReplyDelete