Friday, September 3, 2010

Stickläger i norr - hur fasen tar man sig dit?!

Kanske kände jag mig lite ensam. Kanske inbillade jag mig att jag kunde gräva lite längre ner i den tomma skattkistan för att hitta några övergivna tusenlappar på kistbottnen. I vilket fall som helst klickade jag mig in på Stickamera och vidare mot Stickläger i norr. Tittade lite på lägerkostnaden. Fick den att krympa för mitt inre. Det skulle kunna gå... Och så testade jag bara lite för skojs skull sådär för att se om jag kanske kunde åka billigt tåg upp till polcirkeln.

SJ:s hemsida började jag söka på Övertårneå. Sedan på Haparanda. Sen på Boden och till sist Luleå. (För dig som - precis som jag, inte hade en susning om var Övertårneå låg, du kan ta en titt på den här kartan.)

Svaret blev detsamma vilken ort jag än sökte på. Förbindelser saknas.(Klicka för större bild.)


Det är inte meningen att jag ska till Sticklägret, jag inser det.


THIS POST IS about a new knitting camp that's going to take place in the most norhern part of Sweden. (Check this link for a map.) I wanted to see if there was any cheap train going there. The answer I get from the train company is that there's no train going at all to that very location - or any of the larger villages in a 100 kilometres (!) area. That's the norhtern Sweden reality...

11 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Jag har upptäckt samma sak. Det verkar inte gå att ta sig dit annat än med bil. Tanken på att sitta och köra 60 mil i oktobermörkret känns inte direkt lockande. Så det blir inget läger för mig denna gång. Får väl rikta in mig på läger till sommaren i stället. Till Dalarna var det ju "bara" 50 mil:-)

    ReplyDelete
  3. Ok, kollade tågen. Det går ju nattåg upp till Övertorneå 17.00 från gbg då är ni i Övertorneo kl 16.35.. det tar ett tag med andra ord. Med liggvagn kostar det ca 629kr, vilket är rätt billigt under omständigheterna.

    Är rätt sugen på att åka jag med.. nu när jag fått pengar..

    ReplyDelete
  4. Alltså tåget går 17.00 från göteborg dagen innan..

    ReplyDelete
  5. eller, om man vill ta det bekvämare men dyrare alternativet. Flyg gb-luleå & tåg luleå -övertorneå.. ca 2500 tur och retur. (sas & sj)

    ReplyDelete
  6. Jag får att SJs bokningssystem är överlastat när jag försöker söka. Men jo, det går, jag lovar. Annars brukar det ju alltid vara någon som kör och då kan man ju kanske hoppa på längst vägen? <3 Längt <3

    ReplyDelete
  7. Jo, men det får du ta och åka iväg till, det verkar ju jättemysigt.
    Kan inte du flyga standby eller studerandebiljett eller nåt sånt, pensionär är du ju inte, det har jag ju förstått. Klart det måste gå!
    Lycka till,
    Agneta kram

    ReplyDelete
  8. Kanske något annat bolag än SJ kör dit?
    De har ju snö där ibland, det kan ju inte vara SJ's melodi... ;-)
    Åh, skulle vilja...

    ReplyDelete
  9. Ja, det var minsann klurigt att hitta & förstå VAR det ligger =) Jag planerar flyg till Luleå & hoppas på samåkning därifrån. Dit ska jag - på ett eller annat vis :o)

    ReplyDelete
  10. Det där är bara till för "lappjävlarna"---:-)

    Har bott och jobbat i Gällivare och jag älskar den landsändan och folket!! Men känns för långt bort nu...:-(

    ReplyDelete
  11. Åh jag ville också åka dit ,,men som tur är jobbar jag (för plånboken alltså),tanken på att försöka ta sig dit svindlade också måste jag säga. För övrigt har jag absolut inte råd.

    ReplyDelete