Wednesday, September 22, 2010

Spinnpresent


FÖR ETT TAG sedan skrev jag om två tackpaket redo att läggas på lådan. Här är ett av dem. Av ingen speciell anledning skickade Stiko Maria ett stort gäng Kool Aid-paket till mig. Och eftersom spinnande tydligen inte var hennes grej, skickade hon med resterna från sitt spinnstartpaket. Redan då bestämde jag mig för att skicka tillbaka fibrena, fast i garnform. Och så blev det. Eftersom Maria har fått sitt paket, tänkte jag visa vad jag spunnit på sistonde.


Peach Rose. Första fibern som färgades med Kool Aid-paketen Maria skickat mig. 100 procent Corriedale, 269 meter och 43 gram entrådigt garn spunnet på min Kundertsslända.


Tvåtrådigti Shetland Humbug, 93 meter, 47 gram. Spunnet på min Louet S60. (Spinnrocken)


Gotlandsull spunnet från topsband. 34 gram och 122 meter. Spunnet på min Louet S60.  En av de värsta fibrer jag hållit i hittills. Det tog mig inte lång stund att konstatera att det är stor skillnad mellan hemkardad och maskinkammad gotlandsull (topsband är kammade) och att jag föredrar kardad gotlandsull. Spinner jag gotlansull på topsband igen, är det på ren jävlighet, för att jag vägrar se mig besegrad. Varför? Det är som att försöka spinna vatten, det bara rinner mellan fingrarna. Och går sönder. Inge bra.



SOME TIME AGO I wrote about two packages I was about to send as a thanks to two persons. This is one of them. For no special reason, Stiko Maria sended me a bunch of Kool Aid-paket packages. And as spinning wasn't her thing, she gave me her fibres from the try out-package. As soon as I saw the fibres, I decided to send them back. As yarn. And that's what I did. As Maria have recieved her present, I thought it was okay to show you what I'v been spinning lately.

The pink yarn is called Peach Rose. It was the first fibre I dyed with Kool Aid and it's Marias favourite colours. 100 percent Corriedale, 269 metres and 43 grams single thread yarn spun on my Kunderts spindle.

The white and brown yarn is Shetland Humbug, 93 metres and 47 grams. Spun on my Louet S60. (The spinning wheel)

The grey yarn is Gotland wool spun out of tops. 122 metres and 34 grams. Spun on my Louet. One of the worst fibres I ever touched. It didn't take me long to find out that it as huge different between carded and machine combed gotland wool. (Tops or rovings as they're called in the U.S, are combed) I do prefer carded gotland wool. If I ever spins from a gotland top again, it's because I'm to stubborn to admit that I've been defeated. 'Cause spinning a gotland top is like spinning water. It slips throught your fingers. And it breaks. And that's no good.

8 comments:

  1. Sjuttsingen

    vad du är duktig på att spinna!!

    ReplyDelete
  2. Mmmm.. det där första koralliga är helt ljuvligt! - de andra är fina också :)

    ReplyDelete
  3. Vao, vad fint garn. Jag blir spinspirerad, men jag har inte tänkt lära mig än, hinner ju knappt sticka, så då är det bättre att vänta med att lära mig spinna.

    ReplyDelete
  4. Åh, du är ju så duktig på att spinna! Jag har fått hem en spinnrock men har ingen aning alls om den är funktionsduglig eller något.

    ReplyDelete
  5. They turned out lovely! How kind of you to send them back to her as yarn!

    ReplyDelete
  6. Oj, jag blir så impad. Jättefina garner. Jag gick kursen för Ingrid som du rekommenderade i din blogg och jag tampas med massa fiber där hemma. Det svåra är att få det jämntjockt och hinna med att fixa ullen man har i handen innan sländan slutar snurra. Jag försöker stå upp, men det går sådär. Tyggast att fortfarande sitta ner och stoppa sländan för att hinna fixa ullen. Det är nog bara att kämpa på kan jag tänka mig. Tack iallafall att jag kan få bli inspirerad av dig!!

    ReplyDelete
  7. lilian: Tack detsamma!

    MiA: Du gillar det där med massa färger, va? :) En annan är mer kär i naturfärgerna... :P

    StickeriStickera: Hojta till när du är redo så hjälper jag dig att gå ner dig i spinnträsket! :)

    Manduzana: Har du ingen i närheten som kan hjäpa dig med spinnrocken, kan du blogga några bilder på rocken eller skicka dem direkt till mig (theknittingseaman@live.se) så kan vi ta en titt på om alla delar finns där!

    Walden: Thanks! I got far to much yarn and fiber as for now, to send it back is the best thing to do if I want to keep my boyfriend :)

    Marika: Jag har kollat din blogg för att hitta inlägg om spinnkursen, men du har inte lagt ut något än! Jättenyfiken ju! Det tar lite tid att få det jämt. Vanligaste "felet" man gör är att man håller händerna för tätt när man ska dra ut fibern, det blir lätt klumpigt då. Fast det där kommer ganska snart. Det gäller bara att öva. Har du en kvart över om dagen så kommer du spinna suveräna garner på nolltid. Och som Ingrid säkert sa, en dag kommer du avundas det där ojämna garnet du gjorde i början, för när du väl lärt dig spinna jämt är det ett helsike att få det ojämt igen :S

    ReplyDelete
  8. Hejsan!
    Är du taggad inför syfestivalen? När hade du tänkt dyka upp? Bil eller buss?
    Anna

    ReplyDelete