Wednesday, September 1, 2010

Spinningskurser (utan cykel) i höst


Sveriges mest coolaste och mest energiska spinnerska Ingrid Brundin kommer att hålla två kurser i spinningstekniker i Göteborg i höst. En nybörjarkurs och en fördjupningskurs. Kurserna arrangeras av Studieförbundet Vuxenskolan. Ingrid tillhör den "nya" skolan, den som känner till traditionerna väl och därmed känner sig fri att helt bortse från dem ibland.

Det var Ingrid som i slutet av januari lärde mig att spinna på slända genom en introduktionskurs. Sedan var jag fast, trots att jag aldrig ens tänkt tanken av att spinna mitt eget garn. (Hey, vilka nördar är det egentligen som spinner sitt eget garn?!)


Jag har redan anmält mig till fortsättningskursen (trots att den inte börjar förrän i november) där man kan välja att fördjupa sig i att spinna tjockt garn, spinna med flera färger samt kedjetvinna. Man får fördjupa sig i två av de tre alternativen och eftersom jag är omåttligt nyfiken på hur man bär sig åt för att spinna tjockt garn och hur man egentligen passar ihop färgerna för att få ett schysst melerat garn, tänkte jag köra på de alternativen. Kedjetvinningen fortsätter jag att slita med i min ensamhet.


Hur som helst, är du sugen på att lära dig, eller om du precis har börjat spinna men inte riktigt förstår dig på det, eller om du bara vill utvecklas lite, ta chansen! Kurserna är förlagda på helgerna och bor du inte i Göteborg kanske du känner en trevlig göteborgare som kan ge dig husrum för en natt eller två?


Garnerna på bilderna är spunna av Ingrid och kommer från hennes blogg grelber.blogs.se.


SWEDENS COOLEST AND most energetic spinner, Ingrid Brundin (Swedish/English blog link), is going to have two courses in techniques of spinning this fall. (In Gothenburg, Sweden.) One for beginners and for the ones that wish to improve their spinning techniques. I would say that Ingrid counts to the "new spinning school" where you know about the traditions and therefore sometimes choose to ignore them completely.

It was Ingrid who taught me to spin in late January this year. I never believed that I would be one of these nerds spinning my own yarn, but what stared out as a two hours spindle spinning course have end up in a new obsession in fibres.

I've alreday applied for the improval course even if it doesn't take place until November. You could choose between deeper knowleges in spinning thick yarn, multi coloured spinning (Noro yarns) and chain plying. I choosed the fist two as I believe (read: hope) I can work out the chain plying at home by myself.

So, if you're passing by Sweden this fall, take the chanse of learning some new stuff about spinning.

13 comments:

  1. Det skall bli kul att få rapport från den kursen. Jag är fortfarande otroligt imponerad av hela proceduren med att göra sitt eget garn, ibland känns det som om jag ligger i startgroparna......
    Kram

    ReplyDelete
  2. Låter jättekul. Jag har varit inne på studiefrämjandets hemsida flera gånger, men hittar inget om spinning....jag måste kolla fel.

    ReplyDelete
  3. Snäckskalsdalen: Ska du inte passa på att prova på det själv då? :)

    Stickeri Stickera: Studieförbundet Vuxenskolan och Studiefrämjandet är två helt olika organisationer. Kan vara därför :)

    ReplyDelete
  4. Tack för tipset. Jag har anmält mig till nybörjarkursen efter all inspiration från din blogg.

    ReplyDelete
  5. Marika: Vad kul! Då kanske vi ses på forsättningskursen i november? :)

    ReplyDelete
  6. Det där tror jag blir kul, hoppas att du skriver en rad sedan!

    ReplyDelete
  7. Här skulle jag börja skryta av dina fantastikt färgrika garn.. Hoppas du visar kjedjetvinning när du lagat det, har aldrig helt förstått vad det är. Hoppas bara det kommer en kurs här i trakten också en gång, inte för att jag har fått mig en fungerande spinnrock ännu heller, men man kan ju hoppas.. långrock, möligt det är det, men inte får jag det till.. Får hålla mig till sländan ett tag till :)

    ReplyDelete
  8. Har provat att spinna men jag tror inte det riktigt är min grej.
    Tröjan blev jättesnygg! Snacka om egentillverkad.
    /Anna

    ReplyDelete
  9. Fale Artut: Bergis! Men det är lååångt kvar till november. Suck!

    Mia: Jag kan skicka över några länkar om kedjetvinning till dig, men det är onekligen lite lurigare på slända än på spinnrock. Tycker jag. Och långrockandet tror jag inte är några problem, bara någon visar dig. Men det kanske är det som är problemet? :P

    Myggan: Eller så hade du bara otur med sländan? (Eller rocken) Nybörjarkiten brukar inte vara någon hit. Och tack för de snälla orden om tröjan! :)

    ReplyDelete
  10. Hehe, det har du rätt i..... vad mycket enklare det blev när jag gick in på rätt sida ;)

    ReplyDelete
  11. Du har så rätt, husfliden (hemslöjden) här har kurs, eller träff med hjälp samman, men alla sitter med rock.. kanske jag likaväl borde våga mig dit med min slända..

    ReplyDelete
  12. I don't understand anything but I love your knitting! Especially socks. Visit me on
    http://zexxyswife.blogspot.com/

    We love same movies

    ReplyDelete
  13. Jag har anmält mig till nybörjarkursen... Är dock inte säker på om jag kom med eller inte...
    Men tack för tipset!

    ReplyDelete