Sunday, September 12, 2010

Mot fårklippningen

PÅ KORT VARSEL bestämde jag mig för att åka till Falköping i morgon. Lindas får ska klippas och det kan man ju inte missa!

Kanske kan jag passa på och förbränna några kalorier också. Både Linda och hennes man brukar vara ganska påhittiga när det gäller att finna sysselsättning till mig. Första gången jag var där jagades jag upp i en traktorskopa utrustad med en motorsåg för att kapa grenar över deras väg. Och så gången byggde jag och Linda ett växthus. Andra gången klippte jag får. Bland annat.

PS. För mina filippinska vänner: Idag har jag gjort adobo manok för första gången. Första men inte sista. I love it! (Adobo är ett sätt att tillaga kött genom att först koka det med vatten, vinäger, lagerblad, soya, salt och peppar för att sedan steka den. Köttet (i det här fall kyckling som heter manok på tangalog) serveras utan sås men med ris. Killen och jag fuskade och hällde skyn som blev över på riset. Man kan ju inte ändra sina vanor hur mycket som helst.




ON SHORT NOTICE, I decided to leave for Falkoping tomorrow. Lindas sheep are about to being sheared and that I can't miss.

Maybe I will try to burn a few calories at the same time. Both Linda and her husband use to be good at finding out jobs for me. At my first day of my first visit, Lindas husband placed me in the scoop of his tractor with a chain saw in my hands, to take down some branches over their small road. And build a greenhouse together with Linda. During my second wisit, I sheared a few sheep. Among other things.

PS. To my Philipino friends: I made adobo manok for the first, but not the last time, today. I love it! I still have to work on a few things but hopefully I will get better at it soon. But I have to admit, a Swedish gal like me can't really eat just chicken and rice, I need sauce. So I poured the leftovers from the boiling on the rice. Is it okay?

6 comments:

  1. Vi ses i eftermiddag! Nog ska vi hitta på ngt spännande att göra för dig när du kommer hit också. =)

    Det lät som ett intressant tillagningssätt det där, det kanske vi får prova när du kommer. =)

    ReplyDelete
  2. Det låter och ser riktigt gott ut!

    ReplyDelete
  3. Ser gott ut!
    Tack för tipset om spinnrock i Höganäs, men jag avstår. Jag nöjer mig med den jag köpte i Landskrona, även om spinnvingen är trasig.
    Jag skall se vad jag förstår efter kursen i helgen, men jag kanske återkommer med frågor när jag skall sätta igång själv här hemma...
    Bara en fråga, vad skall man ha för drivlina??

    ReplyDelete
  4. Just to let you know I'm still here and to ensure you don't go completely Swedish again on your non-Swedish friends!

    "So I poured the leftovers from the boiling on the rice." Your adobo looks scrumptious and I'm impressed! It's also one of my favorite dishes but I like my regional (Ilocano from the Ilocos Norte region) version the best. There are eleventy billion versions of adobo and the Ilocano version is on the dry side but is usually eaten with a side dish of sliced tomatoes and fish sauce. Were you suckered into trying fish sauce during your visit?

    OK, enough babbling - looking forward to your shearing adventure. btw I went on one too. OK, it's not as 'real' as yours. I went to our annual state fair last weekend and one of the animal shows/demos is always shearing sheep. No hands-on like you though - just spectators behind the pen, feeding our faces with fair food - lol!

    Take care!

    ReplyDelete
  5. Chi: No fish sause. What's in the Ilocano version?

    ReplyDelete