Saturday, September 11, 2010

Grodad

FRUSTRATIONEN BLEV FÖR stor. Jag brukar skratta åt folk som repar upp halvfärdiga saker. Nu kan jag sälla mig till klubben. Daybreak åkte åt he-vete. Fast jag vill inte gärna tro att det är mönstret. Snarare DROPS Delight. Jag funderar seriöst på att banna mig själv från DROPS i fortsättningen. Jag är ändå aldrig nöjd med det jag stickar i deras garner. Dessutom verkar de ha kollektivt otrevliga och ointresserade återförsäljare. (Eller så råkar alla de tråkiga finnas i Göteborg.)

Frågan är hur fanken jag ska få ihop killens födelsedagspresent nu. För jag vägrar sticka något mer i Delight till honom. Kanske att jag gör sockor till mig själv av det. Kanske.

Någon som har några bra tips? Varmt och färglatt, helst ull. En mörkare färg som bas och något med lite fart i på resten?

PS. Rubrikens grodad syftar på engelskans frogged för upprepad. Varför det heter frogged? Ta en titt på Lisas inlägg Ordlistan. DS.


THE FRUSTRATION BECAME to big to handle. I use to laught at people who frog their almost finished projects. Now I'm one of them as Daybreak went to hell. Still I don't want to blame the pattern but the yarn. DROPS Delight. I seriously thinking of banning myself from DROPS yarns from now on. I'm never satisfied with the results anyway. Besides, most of their retailers seems to be unpolite or just not interessted in their customers. (Or is it just Gothenburg who collected all bad retailers.)

The question is how I will manage to finish my boyfriends sweater now. I refuse to make anything in Delight for him. Maybe I will make a pair of socks for myself. Maybe. 

Anyone who got tips? I need a fingering weight yarn in two colours. One darker and one with a lot of colour.

10 comments:

  1. Gör som jag, med min väst----pimpa delight med hemspunnet garn. Ger mer liv.

    ReplyDelete
  2. Nu blev jag chockad, själv så ÄLSKAR jag delighten! Märkligt vad man har olika smak...
    Har inget tips för min hjärna vill inte riktigt just nu. Värken gör mig nämligen helt tom ibland...
    Lycka till med presenten!

    ReplyDelete
  3. Har precis köpt delight också, och vill inte alls sticka med den.... Blir bara surig. En "halv mormorsrute-sjal" fungerar däremot finfint med den typen av garn. Fame Trend (M&K) tyckte jag kändes likadan som delighten och det bidde en sjal på tre dagar när jag väl gett upp att sticka och istället virkade.

    ReplyDelete
  4. Det kanske är roligare att sticka något annat mönster med delight?

    ReplyDelete
  5. do you now the website http://en.dawanda.com it's a place where people also sale left over yarn.

    nynke

    ReplyDelete
  6. Håller också på och stickar med DropsDelight, nej inte helt nöjd med garnet...

    Vad sägs om det här:
    http://www.mirasolperu.com/hachoyarn.htm
    eller det här:
    http://nystat.se/cat_product.asp?cat=Garn&id=586&catid=586

    eller Drops (!!) Alpca, sticka med 2 trådar byt ut den ena färgen emellanåt...

    ReplyDelete
  7. Det hade varit jättetrevligt att komma till göteborg och spinna, som fd västkustbo är det ju alltid kul att åka "hem". Men tyvärr är jag upptagen med annat OCH allergisk mot katter. Hoppas att ni får ett härligt spinngille!

    ReplyDelete
  8. Alla kan få skicka sina Drops Delight nystan till mig. Jag älskar det. Hemspunnen känsla. HÄrliga färger. Mumma.

    ReplyDelete
  9. lilian: Förstör det hemspunna med Delight, menar du?

    Renée: Tja, jag gillade Delight sist jag testade den.

    skruttfia: Jag tror Delighten lämpar sig olika bra till olika projekt. Sockstickning var helt okej. Sist. Fast det tycker jag kanske inte om jag testar igen...

    Sara: Mycket möjligt. Funderar bara på vilket.

    Nynke: I will check that out!

    Camilla: Tack för tipsen, men jäklar vad svårt det var att få tag på Mirasol-garnet. Blev Shoppel Wolle till sist...

    Maria: Attans då! Fast det kommer säkert fler chanser!

    Carola: Knasboll :) Ja ja, jag har ju din adress sedan innan om jag skulle få för mig att göra mig av med "skiten" :)

    ReplyDelete
  10. jag tycker delight är fint men så extremt ojämnt, ojämnt är charmigt men här är det verkligen supertjockt och supertunt och lite så där strävt i konsistensen. så kanske ni har rätt att det är lättare o virka men nu är jag envis med att jag ska sticka klart min sjal. rolig effekt då jag stickar en spets-näverstickad sjal så det blir ju som rutor i olika färger. har själv två zauberball jag inte sticka med än - de är jag väldigt nyfiken på hur de ska kännas o sticka med.

    ReplyDelete