Monday, September 6, 2010

Allergi



JAG GAV MIG i kast med en ny spetssjal. En som jag stickat innan och vet att jag faktiskt kan få klart. En Diamon Knit Shawl. Meningen var att skaffa mig lite större självförtroende. Istället fick jag seriösa allergiproblem.

Min allergi bröt ut när jag var runt tjugo och jag har fortfarande inte lärt mig att jag faktiskt inte klarar av vissa ämnen. Jag vet att jag är styggt allergisk mot hundar. Egentligen räcker det att jag sitter bredvid en hundägare för att jag ska börja känna av allergin. Visst kan jag knapra i mig allergitabletter, men det hjälper inte alltid.

När jag satte mig ner med stickningen i går, förstod jag först inte varför jag började nysa och varför näsan började rinna. Det tog nog en timme eller två innan jag kom på att garnet kom från en vän - som har hund. Jag har kommit en bit på sjalen och det går bra. Jag tänker avsluta den. Men sedan tänker jag hålla mig till ohundiga garner. Och jag tror jag har lärt mig något på det hela.


I STARTED TO knit myself another lace shawl. With a pattern I've been knitting before and that I know I can finish. A Diamon Knit Shawl. The meaning of repeating a project was to get a greater confidence in lace knitting. Instead I got serious allergic problems.

My allergy stared in my early twenties and I haven't still figured it all out and I still forget that I don't physical tolerate some things. I know I'm intolerant to dogs. It's actually enough just sitting next to someone that owns a dog. Of course there's pills, but sometimes that's just not enough.

When I stared knitting yesterday, I didn't understood why I stared to sneeze. It took one or two hours before I got the fact: I received the yarn from a friend - that have a dog. As I've been knitting a few sections of the shawl and as it's moving on pretty fast, I will continue knitting it. But, after that I will make something else. Something dog free.

6 comments:

  1. Trodde i rena förskräckelsen att det var sjal-stickningen som framkallade allergi. :D I jämförelse är ju hund-allergi en bagatell. Fast. Jag vet hur drygt det är. Jag är också allergisk mot voffsingar.

    ReplyDelete
  2. Ser fint ut, trots allergin. Du är så duktig Elin!

    ReplyDelete
  3. Illa, illa!!!!

    Tänk om det fanns ett sköljmedel: "hundväck"

    Trodde garnet gick direkt från färgningen till dig---men så var det tydligen inte---sorry

    ReplyDelete
  4. Så fint du sjal- och spetsstickar!
    Dumt med allergier!

    ReplyDelete
  5. Oj, är det så illa? Nåja, som tröst så klarar du ju mönstret galant :)

    ReplyDelete
  6. Stiko Maria: Är på gränsen att utveckla spetssjalallergi också, vi får se om det bryter ut... :S

    Linda: Tack!

    lilian: Äh, kunde väl inte du hjälpa! Men du tog hem garnet emellan, det gjorde du. Men den är snart klar och då kan jag förhoppningsiv tvätta ur allergin - även utan hundväck-sköljmedel.

    SticksIDAn: Det går i alla fall framåt! :)

    Mia: Jepp, så illa är det. :'(

    ReplyDelete