Sunday, August 1, 2010

Tips: Hur man spinner med långa och korta drag



DET ÄR LUSTIGT, det är med att tro att man kan något. Precis när man känner att något börjar bli lite småtråkigt för att man vet exakt hur det går till, då slår släggan till och du inser att du inte kan ett skit.

Jag kan spinna en tråd. Det tog inte så lång tid för mig att greppa principen och när jag väl var igång var det fullt ös. Men så fick jag upp ögonen för det där med korta och långa drag (short och long drafting) och plötsligt kunde jag inte längre ett skit.

Jag satt i förrgår och försökte komma på hur långdrag fungerade. Det gick sådär. Så försökte jag lite till i morse, men blev bara nedslagen. Men så kom jag på att jag hade sett ett videoklipp med Abby Franquemont på YouTube där hon förklarar hur man draftar. Det slutade med att jag ladde ner hela videon.

Efter en timmes lektion i hur man draftar och äntligen fattar jag principen. Abby är grym! Vill du lära dig spinna, ta en närmare titt på någon av hennes videofilmer Respect the Spindle eller Drafting: The Long and Short of It. De går att köpas och laddas ner från Interweaves onlineshop. Super när du inte har en spinnexpert att fråga.


IT'S FUNNY HOW you think that you know something and how it often turns out that you actually don't get a thing.

I  know how to spin a thread. It didn't take me long to "get the thing" and once started, nothing could stop me. But then I started to read about long and short drafting and suddenly I suddenly realized that I don't know a shit.

Yesterday I spend a few hours to figure out how to make a long draw properly. The result was not that good... So I tried some more this morning. Still I didn't get "it". Then I remembered that I once saw a short video clip with Abby Franquemont on YouTube, showing how to draft. It all ended with me downloading the full time video from Interweave.

And, after an one hour lesson, I finally get it! Abby is great! If you want to learn how to spin, you should take a closer look to her videos Respect the Spindle and Drafting: The Long and Short of it. It's great when you don't know any pro that can show you in real life.

3 comments:

  1. Ska ta mig en titt vid tillfälle för jag har inte en susning tror jag hur detta går till....spännande.
    Fynden från panduro var ju bra, man skall passa på!
    Agneta kram

    ReplyDelete
  2. Det finns åtminstone sju olika sätt att drafta... så slappna inte av i soffan! Det finns alltid mer än man tror av allting här i livet :) Och om du frågar: nej, jag kan inte alla sätt att drafta. Men jag lever på hoppet att lära mig.

    ReplyDelete
  3. Agneta: Spinner du?

    Hillevi3: Jag är bara nöjd med att jag fått beskrivning på fyra. Det är ju så jäkla kul när man inser att man faktiskt kan utvecklas!

    ReplyDelete