Friday, August 20, 2010

Karamellfärgning


LÅT MIG PRESENTERA Ishild och Magret. Ishild är turkosblå med rödalila fläckar, 70 procent merino och 30 procent bambu. Magret är orangegul och tukosblågrön, 100 procent cheviot.



Dessutom färgade jag vit värmlandsull för mitt nästa spinn-för-att-sticka-projekt. Så småningom ska den blandas med brun värmlandsull från Fale Artut.

Allt är färgat med karamellfärg. Och nej, jag kan inte rekommendera det. Ullen blöder färg hur många gånger du än sköljer.


LET ME INTRODUCE Ishild and Magret. Ishild is turquoise blue with red-purple spots, 70 percent merino and 30 percent bamboo. Magret är yelloworange and turquoise-green-blue, 100 percent cheviot.

On top of that I dyed some white varmland wool for my next spin-to-knit-project. Later that's going to be blended into bown varmlandsull from Fale Artut.

Everything is dyed with food colours. And no, I can't recommend it. The wool is bleeding out the colour no matter how many time I rinse it.

4 comments:

  1. Åh så fint! Du behöver Karins färger helt enkelt. Jag tyckte föresten jag såg ett silvrigt akrylgarn fladdra förbi, blev det censurerat måntro?

    ReplyDelete
  2. Åh, det silvriga akrylgarnet, du ska få tillbaka det, lovar. Snällt av dig att låna ut det! :P

    ReplyDelete
  3. Jag håller på att virka en prinsess-krona av mitt jag... :-D

    ReplyDelete
  4. Ha ha, PRECIS vad jag hade tänkt göra med mitt också! Och skicka till Stikhjälpen - som vanligt :)

    ReplyDelete