Saturday, July 24, 2010

Vid en kaj i Themsen



KLOCKAN ÄR HALV åtta på eftermiddagen svensk tid. Om en halvtimme ska jag ut på däck för att övervaka lossningen fram till midnatt. Vi ligger och lossar Themsen, England. Förutom en halvt obegriplig dialekt hos de engelska slangvakterna innebär det sex meters jojo-åkande i tidvattnet. För en matros innebär tidvatten att man får springa runt och hiva (dra upp) och slacka (släppa ut) trossarna i ett. Oftast brukar det kryddas med knepigt planerade kajer fullt med träbjälkar där trossarna kan fastna. Det kan bli totalt kaos. Jag hoppas verkligen, verkligen att jag slipper de ikväll. Ikväll och för all framtid.


THE CLOCK SHOWS seven thirty in the afternoon Swedish time. In half a hour I will be on deck as a watch keeper until midnight. We are moored for discharging in Thames, England. Except for the strange English dialect of the hose watchers, Thames means six metres of tides. For an A.B. like me, the tide means that you'll running around trying to keep the lines under a decent pressure, constantly heaving or slacking. Often that work use to be spiced up with some tricky constructions ashore, such as wooden parts of the jetty where the lines like to get stuck if you don't watch out. It can be totally chaos. I'm really, really hoping that the lines - and the tide, will be nice to me tonight. Now and forever.

4 comments:

  1. Älskar att höra dig berätta från de sju haven och Themsen i synnerhet - det är så coolt!
    Agneta kram

    ReplyDelete
  2. Aj aj då... det låter ju lite kompicerat. Det är väldigt kul att du tar bilder och skriver om vad du gör och hur du har det. Vi landcrabbs har ju i regel ingen koll. Idag har jag spunnit bfl och lyssnat på sommarpratare. Än är inte all ull slut, men jag är glad att jag är med på er beställning frå wow.

    //Anna

    ReplyDelete
  3. Honsomstickar: Oh ja, England är så attraktivt! Särskilt gamla hederliga dyiga Themsen. Skriv upp det på "måste-se-listan"!

    Agneta: Tack för alla uppmuntrande kommentarer!

    Anna: Aha, jag tror jag börjar ana ett beroende! :)

    ReplyDelete