Saturday, July 24, 2010

Karamellfärgat segelgarn


NÄR JAG MÖNSTRADE på var jag för envis för att ge upp målet jag satt upp Tour de Fleece - och tog fiber med mig ut. Fast nu börjar jag inse att det inte kommer gå hela vägen. Jag vet numera att det är långt ifrån en omöjlighet att spinna 800 gram 3-trådigt på tre veckor, men det vill ändå att man ligger i lite - och att man är hemma och har tillgång till spinnrocken mer än vad jag har haft. Alternativt att man är en snabbare spinnerska än mig.

Jag tvinnade ihop senaste mästerverket efter förmiddagsvakten. (Jag går vakt 08-12 och 20-00 varje dag.) Mening var att det skulle bli ett lite tjockare 2-trådigt garn. Det gick bra för att vara första gången jag provar på det, men det finns mycket kvar att lära. Att spinna tjockt är inte lika lätt som att spinna tunt.


Apropå att lära... Några dagar innan jag mönstrade på hittade jag en beskrivning på hur man färgar garn med karamellfärg. Så jag gjorde ett försök. Det gick åt skogen, fibern blödde (det vill säga att färgen rann av) som attan och inte mycket blev kvar. Jag försökte fixera med ättika, men det ville sig inte alls. Kanske har vi klenare karamellfärg i Sverige än i staterna (för jag hittade beskrivningen på en amerikans sida), kanske är det ullen. Trots att jag sköljde fibern många gånger, fick jag röda fingrar när jag spann. För även om garnet ser rosalila ut, använde jag röd karamellfärg på vit falklandsull.

Hur som helst har det nya 2-trådiga garnet gett mig ytterligare cirka 100 gram och jag är nu uppe i 650 gram Tour de Fleece-garn. Det känns lite som att snubbla på mållinjen. Sista etappen går i morgon och jag kommer inte få ihop 150 gram tills dess. Men det gör inte så mycket. Jag har haft kul under tiden och vet nu att jag hade nått målet om jag inte gett mig ut på jobb. Det här har helt klart höjd självförtroendet.

Förrästen, berättade jag att jag vann ett pris för Gotlandsgarnet?


AS I SIGNED on, I was too stubborn to give up the goal I've set up for Tour de Fleece - and brought the fibres onboard. Now I start to realize that I won't come the whole way to the goal. I know now that it's far from impossible to make 800 grams of 3-ply yarn in three weeks, but you have to spin much to make it - more than I have. Or you may be a faster spinner than I am.

After my watch today, I plied the yarn I've been working on since I came onboard. (I'm on watch 08-12 and 20-00 every day) It was supposed to be a thicker 2-ply yarn. It didn't turn out exactly the way I wanted it to, and even thought it's a lot more to learn, I'm pretty happy about the result.

Talking about learning. A few days before I signed on, I found an description of how to dye with food colours. So I made a try. It came out as a dying desastre, the fibre was bleeding to death. (By that said that not much colour was left in the fibre) I tried to save it with lots of vinegar, but it keept on bleeding. Maybe the food colours of Sweden are weaker than the American ones (I found the description at a American webpage) maybe it's the wool. Even thought I was washing the fiber over and over, it gave me red fingers as I was spinning it. The yarn is a mixture of pink and purple but I was dying it in red colour. The fibre is Falkland wool.

Anyway, the new 2-ply yarn have given me another 100 grams or so and I'm now up in the amount of 650 grams of Tour de Fleece yarn. It feels a bit like stumble on the line. The last stage of the race is tomorrow and I won't make another 150 grams until then. But it really don't matter. I have had a lot of fun in the meantime and I know by now that it was a reasonable goal to make - as long as I'm not heading for sea. But the best thing is that it have given me more confidence.
 
Oh, and did I tell you that I won a prize for the Gotland yarn?

5 comments:

  1. Jag har också haft problem med den röda karamellfärgen. Jag har provat alla "vanliga" karamellfärger (blå, grön, gul och röd) och av dem fungerade alla jätte bra utom just den röda som fällde trots flera sköljningar.

    Jag har sedan dess hunnit testa kool-aid och där håller färgen mycket bättre, även den röda!

    Hoppas du har det bra på havet!

    ReplyDelete
  2. Nån gång skall jag prova på att spinna. Så häftigt att kunna spinna sitt eget garn...

    Grattis till priset :)

    ReplyDelete
  3. Sara: Skönt att höra att man inte är ensam om det där med färgen. Började just undra vad jag gjort för fel. Var köper du kool-aid?

    Fru Purjo: Hm... Om du bor i Skaraborg och jobbar i den stora staden i väster, då kan du inte ha så långt till Göteborg. Vill du ha en spinnlektion? :)

    ReplyDelete
  4. För mig fungerar karamellfärg bra, men då har jag inte heller färgat med röd karamellfärg.. Men Kool Aid har jag i mängder (privat langare från USA), hojta till när du kommit hem så kan jag skicka några påsar av de färger jag har hemma!

    ReplyDelete
  5. Ville bara säja tack för paketet.Dricker gott te och klappar garn:)MvhUlrika

    ReplyDelete