Sunday, July 25, 2010

Hungrig men lycklig

Efter fyra timmars vakt är jag lite småtrött. Och vrålhungrig eftersom jag och en av de andra matroserna stått och pratat mat i två timmar. Vi har utvärderat filippinska matkedjor som Jollibee (billig matkedja a la Mc Donalds) och Max.(Lite dyrare och mer friterad historia, mil från den svenska Max-varianten.) Sedan har han steg för steg gått igenom hur man tillagar adobo manok, en filippinsk kycklingrätt som är helt suverän. Han har till och med erbjudit sig att laga adobo till mig på resan tillbaka till Sverige.

Plötsligt känner jag ren lycka över att vara tillbaka till sjöss och av att omges av en bunt störtsköna skeppskamrater som ger mer än vad de tar, trots att vi bara seglat ihop i några få dagar.


AFTER FOUR HOURS on deck, I'm a bit tired. And starving as me and another A.B. have been talking food for two hours. We've been discussing Philippino food chains like Jollibee and Max. He even guided me throught the process of how to cook adobo manok, a Philippino chicken dish that's one of the best I've ever tasted. And as that wasn't enought he offered himself to cook me adobo on our way back to Sweden.

And suddenly I feel pure happiness about being back out sea and at the same time being surronded by a gang of great shipmates that give more than they take. And all that just after sailing together for just a couple of days.

4 comments:

  1. Goa arbetskamrater kan förgylla vilket tråkjobb som helst. Fast du tycks gilla ditt jobb också.
    /Anna

    ReplyDelete
  2. Så glad jag är för din skull!!

    Kul, att få följa med på båten - har inte varit ombord sedan brorsan var förstemaskinist.

    När vi vet hur du jobbar, kan vi tänka: nu jobbar hon, nu sover hon, nu har hon smitit till gymmet, nu lär hon sjöfolket att spinna---the spinning lady.

    kram!

    ReplyDelete
  3. Myggan: Visst kan de! Och ja, jag är rätt nöjd med att jobba till sjöss.

    Lilian: Du kan komma och hämta mig i Brofjorden på tisdag eftermiddag om du vill. Så får du se en mordern båt. :)

    ReplyDelete
  4. Va, ska du till Preemraff? Jag bor ju i närheten, får ta en titt. Det kommer tall ships till Lysekil nu i början av veckan också.

    ReplyDelete