Friday, July 16, 2010

HJÄLP: Hur lagar man en virkad kant?

JAG FICK TOTALT hjärnsläpp när jag skulle påbörja en ny rad på min sommartröja i morse. Jag skulle fästa den nya färgen i de två sista öglorna på förra färgens rad och fattade inte varför tråden inte ville repa upp sig. Till slut tog jag fram saxen. Stort misstag!

Så fort jag börjat repa upp inser jag att det är kedjan i botten - början av tröjan, som jag håller på att repa upp. Så nu sitter jag här med en satans massa öglor längst ner på min tröja och har inte riktigt klart för mig hur jag ska fixa till det på ett snyggt sätt. Är det någon som har en idé om vad jag ska göra?

Så här såg det ut och så ska det se ut. / This what it's supposed to look like.

Men efter hjärnsläppet ser det ut så här. / But after the blackout it looks like this.

I GOT A fatal blackout as I started a new row on my summer sweater this morning. I was about to fasten a new colour string to the two last loops on the row before and didn't understand why the row didn't want to frog. Finally I bring the scissor. Big mistake!

As soon as I started to frog, I realized that it was the bottom chain I was pulling. The start of the sweater. Now I'm sitting with with loads of loops in the bottom of the sweater with no idea what to do with them or how to end it in a good way. Is there anyone out there who got a good suggestion?

7 comments:

  1. Ajajaj! Har själv gjort det misstaget en gång.. Jag fixade det genom att virka genom ögglorna liksom.. Fast det var på min poncho som var virkad i stolpgrupper så det var kanske enklare.

    Mitt tips är i alla fall att antingen virka ihop maskorna 2 och 2 med lösmaskor imellan eller binda ihop dem med smygmaskor och sedan virka en till rad ovanpå dem. Hoppas du förstår hur jag menar:) Lycka till!

    ReplyDelete
  2. En ny häftig avslutning??

    Uppfinningar sker ofta av misstag-----

    ReplyDelete
  3. Du har fått två bra förslag. Jag gillar också tanken på en liten "frill" av nåt slag längst ner efter att du fäst öglorna med t.ex. fasta maskor. Ack ja, alla ska vi vandra denna väg, kan jag väl tillägga :)

    ReplyDelete
  4. Skrutt! Det lättaste är nog att virka en ny kant där du dyker ned i öglorna.. du kan säkert få till något som ser ut som en avancerad hålkant eller nå´t. Alternativet är ju att repa upp allting och göra om :-) , beror på hur långt du kommit.

    Vilken otur att du hittade en av hushållets saxar just då... du kanske ska gömma den igen?

    Fö luktar jag ull. Det är härligt :-)

    ReplyDelete
  5. Jag funderar på om det kanske skulle gå att kroka en kant (tunisisk virkning). Om du köper en kroknål, dvs en låååång virknål, och sticker den genom alla öglorna kanske du kan kroka en snygg kant? Googla/youtuba på krokning, tunisisk virkning eller afghan stitch så ser du hur man gör.

    ReplyDelete
  6. Sara: Tack för tipsen! Ska göra ett försök.

    Hillevi3: Typiskt nog är jag en sådan där människa som måste göra misstagen själv för att fatta varför man inte ska göra si eller så. Så det är väl lika bra att jag gör dem tidigt i virkkarriären :)

    Anna: Över min döda att jag repar upp! Inte en chans någonstans! Men jag fick några fina tips av Sara så jag ska nog få ihop det. :) (Att lukta ull är bra)

    Crochetra: Där sa du något! Det låter också som ett bra alternativ. Vet i princip hur krokning fungerar, var en tant på en symässa som visade mig det :) Tack!

    ReplyDelete
  7. Det är så trevligt (ursäkta) att läsa att även andra tappar hjärnan ibland.....jag gjorde det just med min ros och mormorsrutefilt......och då gick jag till datorn istället.....
    Lycka till! Vilka kanonfärger det verkar vara!
    Agneta kramar