Thursday, July 29, 2010

En suverän tjej


I GÅR TRÄFFADE jag en helt suverän tjej. Det började med att hon behövde hjälp med ett uppifrån-och-ner-mönster. Jag har aldrig stickat en uppifrån-och-ner-tröja, men erbjöd mina tjänster i alla fall och tänkte att vi kunde slå våra kloka huvuden ihop. Så hon kom hit på en fika. Det slutade med att hon stannade för middag också - och att hon läste mönstret själv och sedan instruerade mig i hur jag skulle göra.

Så nu har hon påbörjat en tröja i grönt Lucca Fino-garn och själv har jag nästan gjort klart oket på en barntröja i lila akrylgarn. Det är tänkt att den ska skickas iväg till Stickhjälpen när jag är klar med den. (Är jag en dålig människa för att jag använder akrylgarner till välgörenhet och ullgarn till mig själv?)

Som om det inte räckte med att hon visade mig hur man stickade tröjan, satte hon sig vid min spinnrock och visade hur man kedjetvinnar garn också. (En metod för att tvinna entrådigt garn till tretrådigt.)

Tjejen heter Sara och jag tycker absolut att du ska ta en titt på hennes blogg. Trots att hon bara spunnit sedan i juni är hon redan helt grym på det! Och på att färga garn. (Det var för övrigt från hennes blogg jag fick inspirationen till att färga mina fibrer med karamellfärg. Min färgning misslyckades i och för sig, men enligt visa källor är det den röda karamellfärgen som är hopplös. Det är alltid en liten tröst.)

YESTERDAY I MET this great gal. It all started with her needing helt to knit a top-down sweater. I've never knitted a top down sweater but offered my services anyway. So I invited her for a coffe. It ended with her showing me how to knit the sweater.


That means that I have started to knit a new sweater. It's child size and made in purple acrylic yarn. I will send it to Stickhjälpen (Knitting Aid, Swedish link) when finished. (Am I a bad person who knit in acrylic for charity and wool for myself?)

The girls name is Sara and I think that you should take a look at her blog. (It's in Swedish, but she got a lot of pictures.) She have only been spinning since June and yet she spins the most lovely yarns. She does a great job with the dyes too. (It was her blog that inspired me to dye that Falkland fiber in food colour, the one that never stopet to bleed. Later it showed that red is the only colour that won't stick to the yarn. It do comfort me a little.)

3 comments:

  1. Kul blogg! Akrylgarn är det inget fel på alls. Tvärtom. Idag är dom mycket mjuka och sköna och billiga. Toppen att arbeta med. Och i ett välgörenhetsprojekt helt rätt tycker jag med tanke på att dom i nöd kanske behöver något som är enkelt att tvätta och torka och det är ju inte ull.

    Snygg tröja du virkar på (den randiga). Och vilket impnerande fartyg du befinner dig på till och från. Kul med någon som är annorlunda. Inspirerad.
    Annette

    ReplyDelete
  2. Tack för dina tips om spinning på min blogg!
    Och nej, det är inget fel med att använda akrylgarn till välgörenhet, det gör jag också. Det är billigt och det betyder att jag kan sticka ännu fler saker än om jag skulle sticka med dyrt garn.

    För övrigt har du en väldigt intressant blogg, det verkar hända mycket häftigt i ditt liv...åtminstone för oss som inte är sjömän ;)

    ReplyDelete
  3. Anette: Tack för din fina kommentar!

    Manduzana: Phiew, då kan jag sluta ha dåligt samvete för akrylen... Och tack för de snälla orden! :)

    ReplyDelete