Monday, July 19, 2010

Babytröja på en dag


KILLEN OCH JAG tog båten ut i skärgården i går. Han körde och jag virkade eftersom båtkörning med liten rank båt i fem knop är urtrist. Virkandet resulterade i en Bombay Love. Det är nog det roligaste jag gjort sedan jag började sticka för ett år sedan! (Jepp, den är virkad, men den slår ut det mesta stickade jag gjort också.)

Tröjan virkas uppifrån och ner och du behöver inte göra mer än ett par rader innan du ser att tröjan faktiskt börjar ta form. Den är enkel, snabbvirkad och har inga långa transportsträckor. Inte ens kroppen känns lång.

Det kommer bli fler sådana här. Fast nästa gång blir det Bombay Loves storasyster Every Day Is A New Sweater Day.

Vad en barnlös tjej med barnlösa vänner ska ha en babytröja till? Skicka den till Stickhjälpen så klart!

Garn: Restgarner av Wendy DK*
Vikt: 61 gram
Bröstvidd: 37 cm
Längd: 27 cm
Mönster: Bombay Love av Rima Aranha (Gratis)

*DK står för Double Knit och är en engelsk term för en viss garntjocklek. Exempel på svenska garn med DK-tjocklek är DROPs Karisma.

Tröjan passar ett spädbarn, men en större modell finns att hitta på Ravelry, klicka här.


MY BOYFRIEND AND I took a boat trip in the archipelago yesterday. He was steering and I was chrocheting, as I think it's deadly boring to be steering a small unstabile boat that make a speed of five knots. The result of the crochet session in a Bombay Love. It's by far the funniest thing I've done since I started knitting one year ago. (Yes, the sweater is crochet, but it knocks out most of my knitted stuff so far.)


The sweater is crochet up-and-down and you don't have to do more than a few rows before the result starts to show. It's simple, fast croched and don't have any of those long transportation parts. Not even the body feels like being long.

It will more of these coming up, but nex time I think it will be Bombay Loves big sister Every Day Is A New Sweater Day.

What use will a girl without kids with friends without kids have of a baby sweater? Of course it's for charity!


Yarn: Wendy DK scrap yarn
Weight: 61 grams

Chest: 37 cm
Lenght: 27 cm
Pattern: Bombay Love made by Rima Aranha (Free)

The sweater are new born size, but there's a toddlers pattern at Ravelry. Klick here to get to it!

4 comments:

  1. Men du så fin! Och den andra varianten också! Det är ju så kul att det man gör blir färdigt. helst fort! Jag spar receptet jag!

    Haaa....kan tänka mig att en ilandstigen sjöman inte tycker liten båt är så himla kul. Har ett kusinbarn som är sjöman (just nu på Lehmkuhl) och hon diggar inte så mycket att åka med sina föräldrar i deras motorbåt....hon ser smått lidande ut och stickar en halsduk under tiden.....

    Ha det gott, kramar
    Agneta

    ReplyDelete
  2. Vad söt den blev! Passar en liten prinsessa!

    ReplyDelete
  3. Å sicken söt! En sån vill jag också göra. Hur är det med storleken, passar den en halvåring typ? Jag är kass på barnstorlekar...

    Hur gjorde du med din slaktade kant? Jag menade inte att du skulle repa upp den, även om det finns nitiska människor som gör sådant.

    Förresten, ligger min bok (mammas bok) kvar hos dig?

    ReplyDelete
  4. Agneta: Ja, om inte annat behöver man något snabbt som omväxling.

    Renée: Då håller vi tummarna för att det finns prinsessor i Lettland! :)

    Anna: Öh, jag och barn... Gissningsvis... ...tror jag att den är tokliten för en halvåring. Men, jag hittade faktiskt ett mönster för "toddlers" och du finner det - på Ravelry! Inga fler ursäkter nu, kom med i gänget! Här är länken till Bombay Love modell större: http://www.ravelry.com/projects/completelyhooked/bombay-love.

    (Och jepp, boken ligger här och den trasiga nederkanten vilar till sig. Jag tror det lutar mot krokning.)

    ReplyDelete