Wednesday, June 23, 2010

Paketboom

IDAG FICK JAG tre avier med posten.

Den första var för ett pakt från min Garn & Choklad-kompis.


Två chokladkakor och tre nystan MerinoSilk (60% merino, 20% silk, 20% bamboo) från HjerteGarn.  Är ganska säker på att det kommer att bli en Ishbel, det var liksom det första och enda som dök upp när jag kände på det. Lyx!

Marika, tack så hemskt mycket!

Paket nummer två (med jäkligt snabb leverans) var från Spinspiration. Köpstoppet är ju tokbrutet och jag tänkte att eftersom det inte finns längre...


(Ni ser att jag försöker dölja tre av knytena under de två översta, va?)

Den tredje avin var inget paket, utan ett kuvert och jag var tvungen att visa leg för att få ut. En ID-handling för att få ut en annan ID-handling.

 

Det är tio år sedan jag mönstrade på (ett fartyg) för första gången. Vart tionde år måste svenska sjömän förnya sjöfartsboken. Jag är med andra ord fortfarande redo - och tillåten att lämna landbacken för det stora blå.


TODAY I GOT three dispatch notes with the postman.

The first one was for a present from a yarn and chocolate exchange-friend. Two pices of chocolate and three balls of MerinoSilk yarn (60% merino, 20% silk, 20% bamboo) from HjerteGarn.I'm pretty sure that the yarn will end up in an Ishbel. It was the first and only thing that came into mind as I toutched the yarn. Pure luxuary!

Thanks Marika!

Package number two (with an extremly fast delivery) was fibers from Spinspiration. (Swedish link)Paket nummer två (med jäkligt snabb leverans) var från Spinspiration. As the non-shopping agreement is no more, I thought that it wouldn't hurt to order some fiber... (You did see that I tried to hide three skeins of fiber, didn't you?)

Advice number three wasn't for any package, just a small envelope that I had to show my ID to recieve. It's been ten years since I first signed on a ship. Every ten years a seaman needs to re-new his seamans book. In other means I'm still ready and allowed to sign on whenever I want to.

5 comments:

  1. Vad härligt att din brevlåda också bjuder på härliga överraskningar! När vi ses ska jag intervjua dig om sjömanslivet tror jag bestämt!

    ReplyDelete
  2. Vad fick du från spinspiration?

    Jag blir så nyfiken och sugen!!!!!

    ReplyDelete
  3. Älskar paket, avier kan det ju vara si och så med!
    Men din sjöfartsbok är ju självklar, eller? Hur länge kan man vara i land utan att behöva göra något slags behörighetstest? Eller, det kanske inte behövs.....! Jag ville bli "sjöman" en gång i tiden, men det blev inte så, men jag har ett kusinbarn som är sjöman, svensk men bor i Ålesund. Är på Staatsradt Lehmkul nu.
    Vara i land är väl också OK!
    Säg till om du skaffar ett skepp som seglar antingen i Karibien eller the Pacific och jag testar för att dra i lite snören!
    Kram och Glad Midsommar
    Agneta

    ReplyDelete
  4. Therese: Jag kan berätta allt om lastpumpar och dieselångor för dig, men är du ute snaskiga historier om vilda nätter iland får du nog hitta dig en äldre manlig dito. :)

    Håkan: Ja, ibland blir det så. Tyvärr blir jag oftast också tvungen att betala för dem ;)

    Lilian: BFL, Corridale, Jacob, Falkland och Merino.

    Agnenta: Som det är nu är man sailor for lifetime. Eller rättare sagt, det finns inga regler för hur mycket ett manskap behöver segla för att behålla sin behörighet. Är man däremot styrman måste man segla ett visst antal månader under en femårsperiod för att få behålla sin behörighet. Straatsradt Lehmkul har för mycket segel för att vara något för mig. Jag föredrar tankers :) Och trevlig midsommar till dig med! :)

    ReplyDelete