Sunday, June 6, 2010

HJÄLP: Hur avslutar jag sjalen när allt är svart?

HUSTON, I GOT a problem.

Hur i hela friden avslutar jag sjalen när mönstret ser ut så här? Hur stickar jag det svarta, det som inte ska stickas. Maskar jag av? Eller flyttar jag bara över maskorna?

Enormt tacksam för hjälp!

Uppdatering: Visa Lisa frågade varför jag höll mönstret upp och ner och plötsligt inser jag att jag har börjat i slutet... Jag har alltså inte bara hållit mönstret upp och ner, jag stickat har sjalen upp och ner också. Bra att någon är uppmärksam! Tack Lisa!


HUSTON, I GOT a problem!

How in the name of God are I supposed to finish the shawl when the pattern looks like this? How do I knit the black parts, the stitches that's not supposed to be knitted? Do I cast of those stitches? Or do I just slip them?

I would be extremely grateful if you could help me!

Update: Visa Lisa asked me why I was holding the pattern upside down and suddenly I realize that I have started to knit the end. In other words: I have not only been holding the pattern upside down, I have knitted the shawl the same way. It's good to knot that at least someone out there is awake. Thanks Lisa!

Klicka på bilden för att förstora den. / Click on the picture to enlarge it.

Mönstret är en del av / The pattern is a part of the Calais Shawl.

5 comments:

  1. Söta fina - de svarta rutorna är där bara för att diagrammet ska bli Lättare att läsa. De finns inte egentligen. Hoppa bara över dem som om de inte fanns alls och lita på stickningen.Fast jag undrar varför du läser diagrammet uppifrån och ner? Man brukar läsa det "som man stickar" från höger till vänster, nerifrån och upp.
    Hoppas det klarnar!
    KRAM

    ReplyDelete
  2. Visa Lisa: Varför jag läser diagramet upp och ner? Tja, det kom så. Och det är det som är problemet. Jag har stickat sjaljäveln upp och ner! Bara till att repa upp och göra om. Det klarnade i alla fall :)

    ReplyDelete
  3. Kan du inte bära den uppochner?

    Då slipper du repa upp--------UHA

    ReplyDelete
  4. Lilian: Ha ha, jovisst, jag är en jäkel på att gå på händer. Nej, seriöst, jag tror faktiskt att jag bara maskar av den som det är nu. Jag har avslutat den rätt, det är början som är fel. Och det är bara en nörd som kommer se att bården är upp och ner, så vad fasen...

    ReplyDelete
  5. Jag hade säkert gjort likadant eftersom detta liknar rappakalja i mina ögon ;-)
    Ha det bäst!

    ReplyDelete