Friday, June 4, 2010

Do and redo


DET ÄR MYCKET får, ull och spinnande för tillfället. Men jag stickar också. Och repar upp. Och stickar om. Och repar upp. Jag och spetssjalar kommer inte överens. Hur gör folk för att hålla koll på var de är? Finns det något magiskt knep för hur man kontrollräknar maskorna under tiden man stickar så att man inte missar det där omslaget som jag alltid, alltid, alltid glömmer. (Tips mottages tacksamt, jag är trött på att göra fel.)

Men, min Calais shawl (Ravelry-länk) växer. (Om än lååångsamt.) Egentligen har jag bara bården kvar. Om jag lyckas få ihop det med den lilla passagen mellan de båda mönsterkartorna.

3 comments:

  1. Vad fin den blir! Jag tycker att det lättaste sättet är att för att överhuvudtaget vata var man är så lägger jag diagrammet i en plastficka, kladdar över rad för rad allt eftersom man har gjort dem. Den sätter jag markörer mellan varje repetition på varje rad. Då ser man direkt om man kommer fram till markören annars har man gjort något fel. Det är också lättare att bara komma ihåg det som sitter mellan markörerna. Det kanske bara är 10-20 maskor eller så. (Det krävs många markörer. Garnöglog går bra!)Jag sitter ibland och mumlar och memorerar för mig själv så det blir som en ramsa: (k2, yo, k2tog....Freak!) Omslagen tycker jag oftast kommer automatiskt eftersom de oftast följer ett mönster. Tex sitter de på rad. Då hamnar de på smma ställe varje varv osv. Hoppas att du hänger med på vad jag menar!

    ReplyDelete
  2. Mina bästa tips har du redan fått ovan. Det är smidigt att ha en diagramhållare, med magneter som visar var du är i diagrammet också! Finns massor av olika typer av sådana! Att ha markörer mellan repetitionerna är ett jättebra tips.

    Sen är livlinor också ett bra sätt att vara säker på att man inte behöver repa hur mycket som helst. Man trär helt enkelt en tråd genom alla maskor i slutet på ett diagram innan man påbörjar nästa, använder man knitpros stickor är det superenkelt eftersom det finns ett litet hål att fästa tråd i och den följer sedan med per automatik när man stickar. Skulle man då sticka fel på nästa diagram behöver man bara repa till livlinan helt enkelt!

    Den ser jättefin ut din sjal, superhärlig färg!

    ReplyDelete
  3. HandMade och Therese: Tack för tipsen tjejer! Problemet med omslag är att jag ser var de ska vara, men att jag glömmer dem. Kortslutning helt enkelt. Men diagramkludd kanske är en idé. Och det där med livlina är garanterat något jag kommer använda i fortsättningen! :)

    ReplyDelete