Thursday, June 10, 2010

Att uppdatera ett hemspunnet garn

JAG GICK IGENOM (en del av) min samling av garner och fibrer i går och hittade det som blev kvar efter Uneven green socks. Garnet var ett av de första jag spann på sländan och var ganska ojämt. Sockarna jag stickade av det har gått sönder där garnet har varit som tunnast och jag bestämde mig för att spinna om garnet för att göra det mer lämpat för sockor.

AS I LOOKED through (a part of) my collection of yarn and fibres yesterday, I found the leftovers from my Uneven green socks. That yarn was one of the first ones I spun on my spindle and were pretty uneven. The socks I made out of it has broken on a few places where the yarn was really thin and I decided to spin the yarn once again to make it more suitable for sock knitting.


Jag började med det här, ett ojämt entrådigt garn. 

I started off with this, a pretty uneven yarn.

Sedan spann jag om det på spinnrocken. Det vill säga att jag förde in mer twist (snurr) i garnet för att...

Then I spun it once again on my spinning wheel. By that means that I put more twist in the yarn to make it...

...lättare kunna tvinna det. Det slutade med 100 gram garn och en längd på 103 meter.

...easier to ply. It ended up with 100 gram of yarn with a length of 103 metres.


Jag valde medvetet att tvinna garnet lite hårdare i förhoppningen om att det ska hålla för nästa par sockar. Frågan är om det räcker. Sockstickning nästa?

I put a harder twist into it and hope that it will last a bit longer in the next pair of socks.

3 comments:

  1. Vad fiffig du är!!

    Det betyder ju, att man vågar använda strumpor i handspunnet garn, för det går att göra om dom!!

    När i denna processen har du blött garnet?

    Så häftig din blogg blivit!! Men du skulle ha fårhägn i bakgrunden--shetlandsöarna eller nå´t----

    ReplyDelete
  2. Renée: Ja, jag gillar dem också. De är uppiggande, liksom.

    Lilian: Jag blötte det när jag tvinnat det. Garnet är redan tvättat och sträckt en gång, men det verkar inte spela någon roll.

    ReplyDelete