Wednesday, May 5, 2010

Ulltvätt

 

FRÅGA MIG INTE hur många kilo garn jag har tvättat idag. Jag tog mormors tvättstuga i besittning och körde gärnet. Mamma frågade om jag hade tagit mig vatten över huvudet när hon såg all ull när jag satt och plyste (drog isär ullen inför kardningen, när man gör det maskinellt kallar man det ibland grovkardning) på stenläggningen utanför huset.
 
Jag svarade nej. Så klart. Jag har alltid full kontroll. Och jag behövde ju inte bli klar med allt idag. Nu, med facit i hand kan jag tycka att det var lätt lite väl lätt att säga det när man satt ute i solen och ullen torkade fort. Nu när jag är tillbaka i min lägenhet och all ull fortfarande inte torkat, har jag fått ett annat perspektiv på det hela. Det är en helvetes massa ull. Milt uttryckt.


DON'T ASK ME how many kilos of wool I have been wasking today. I tok over the command of my grandmothers laundry room and ran it all. My mom asked me if I had bit off too much that one can chew when she saw it all spread over the front of the house.

I said no. Of course. I didn't have to finish all today. Now, facing the fact of living in an appartment, I can admit that it was a bit too much wool in one time. When the sun is shining and the wool dries quickly, you can't see the problem. They show up first when you unload the not totally dried wool in the apartment. It's damn much wool. Lightly speaking.

3 comments:

  1. Samma här!!!

    Vägde idag och fick det till 3kg!!

    Tvättat och tvättat---texel ligger på tork ute i kaninens trådbur--gotlandsullen ligger i färgbad i växthuset tills i morgon--det skall bli spännande att se resultatet av färgning på grå ull.

    ReplyDelete
  2. Förstår att du har tänkt ha köpstopp, du behöver ju inte köpa garn på lääääänge!

    ReplyDelete
  3. Lilian: Jag har inte vägt något än. Det ligger fortfarande på torkställningen och killen tycker att det luktar ull i hela lägenheten.

    Renée: Du vet hur det är, man vill alltid ha mer. Även fast man redan har för mycket.

    ReplyDelete