Monday, May 24, 2010

Trixig tackull


SPINNINGTIME IGEN. Den här gången brun tackull från Stora Äleberg utanför Falköping. För kort men effektiv tjänst på gården. Tror jag. Egentvättad, egensorterad, egenkardad. Snart egenspunnen också. Och egenstickad. Bara egenklippt kvar - om jag inte ska ha egna får.

Just den här ullen är väldigt kort (det är vårull) och därför svårspunnen. Jag ser det som en utmaning. Det är väldigt tunnt och är tänkt att tvinnas till tvåtrådigt.

Blir det bra ska jag sticka en sjal till en väldigt speciell vän av det. Men bara om det blir tillräckligt bra.


SPINNINGTIME AGAIN.This time it's a brown wool from the Swedish breed finull. I got it from Stora Aleberg (Swedish blog) as a thanks for short but hard servance at the farm. I have clean, sorted and carded it myself. Soon spun and knit it myself too. The only step that's missing - without having sheep by myself, is to shear it.

This wool is very short (it's spring wool) and hard to spin. I have choosen to see it as a challange. It's very thin and are supposed to be plied into 2 ply.

If I get a good result I will make a shawl for a very special friend of mine. But only if it gets good enough.

2 comments:

  1. Åh vad fint det blir!!! Måste skicka med dig mer brun ull, så kanske jag också kan få mig en sjal eller så. =)

    Måste dock korrigera dig, det bruna är tackull. Endast den vita var lammull...

    ReplyDelete
  2. Det ska nog bli garn till dig framöver ska du se. Kanske en sjal också? :)

    ReplyDelete