Wednesday, May 12, 2010

Spinntime!



EFTER GÅRDAGENS KARDNING är det äntligen dags att spinna! Den här gången satsar jag på ett lite tjockare entrådigt garn till en tröja. Ullen är från gotlandsfår och den är suverän att spinna med! Det blir lite ojämt, ibland lite tjockare, ibland lite smalare och så några klumpar här och där, men det gör inte så mycket. Jag gillar det.


AFTER THE CARDING session yesterday, it's finally time to spin! This time I go for a bit thicker 1 ply yarn for a sweater. The wool is from that Gotland breed I wrote about yesterday and it's great to spin with! The yarn is a bit uneven, a bit thicker here, a bit thinner there and every now and then a small knot like thing, but it's okay. I like it.

6 comments:

  1. Åh jag vill hem och spinna!!! Undrar hur mycket man hinner spinna på en tvåveckors semester? Och hur mycket ull jag kan knö ner i resväskan... Kan vara bra att veta inför framtiden... :-D

    Vad fint du spinner, vad är det för slända?

    ReplyDelete
  2. Sjuttsingen

    jag har brutit köpstoppet

    ReplyDelete
  3. Renée: Tack!

    Therese: En hel del! :) Testa med att stoppa ullen i en tjockare platspåse, dra fram damsugaren och sug ut luftten. Lyckas du fint med det får du plats med massor av ull! :)
    Sländan är en Kunderts 30 g. Den är okej, inget jag är störtförtjust i men inte missnöjd heller. Och tack för komplimangen om garnet! :)

    Lilian: Jag förlåter dig.

    Nynke: If you want some help with good instruction videos, I can send you a few links. And it's very easy to make a spindle by your own. Just mail me if you want some tips.

    Linda: Det är okej, det var en spinnrock. En schysst modell för ett bra pris. Jag förlåter henne. :) (Kanske mest för att jag får låna hennes gamla? :P )

    ReplyDelete