Tuesday, May 4, 2010

Mormorsrutesjalen

OM DU NÅGON gång tänker dig virka en mormorsfilt, skippa DROPS Paris. Garnet delar sig, är tungt och otympligt. Om du trots allt tycker att det är kul med sådant garn, eller om du fått det till ett riktigt bra pris, kan jag tipsa om att det går fem rutor på varje nystan (50g) om man gör rutor med fyra varv.

Eftersom garnet är så tungt är det inte direkt lämpat för att göra sjalar, men jag är ändå rätt nöjd med min. Får jag tag på billigt Paris-garn någonstans, kommer jag göra den lite större.

IF YOU'RE EVER planning to crochet a granny square blanket, then don't use DROPS Paris. The threads are spreading, it's heavy and hard to handle. But, it you like that kind of yarn of if you got it for a really good price, then I can tell that you can make five squares out of every ball of 50 gram if you making a four row square.

Because of the weight the yarn isn't sutible for making shawls, but I'm still happy about the result. If I manage to lay my hand on some cheap Paris yarn somewhere, I will make it a little bit bigger.

Rätsida / Right side

Avigsidan / wrong side

Material: DROPS Paris, 100 % bomull och vitt restgarn i ren bomull / 100 % cotton and some white pure cotton leftovers
Vikt: 536 gram

8 comments:

  1. Den är fantastisk!! Det är nääästan så att jag blir lite sugen faktiskt! Du har virkat ihop dem riktigt snyggt, det ska du nog få äran att lära mig! =) Jag har aldrig provat att virka mormorsrutor alls faktiskt.

    ReplyDelete
  2. Åh så fin den blev! Härlig gladsjal!

    ReplyDelete
  3. Jättefin!!!

    Jag har stickat med Paris (filtar) och då har det inte varit så jobbigt, men ibland har inte alla trådarna följt med. Man får se upp hela tiden.

    Ditt sätt att virka ihop rutorna var både suveränt och supersnyggt.

    ReplyDelete
  4. that look very lovely.
    something I would use in the summer evenings.
    so perfect on time

    nynke

    ReplyDelete
  5. Renée: Tack!!!

    Linda: Det är lätt ordnat! Din mor skvallrade om en gammal spinnrock. Om du vill kan vi ta en titt på den med :)

    Therese: Jag blir faktiskt glad av den. Både av att göra den och av att använda den. Tack!

    Annika: Tack så hemskt mycket för komplimangen om hopvirkningen! :) Apropå det där med att alla trådarna inte hänger med... Oftast är det bara en ynka tråd som jäklas, men det räcker :S

    Nynke: Thank you! :D It's warmer than I thought it would be and I think it will be great during chilly summer nights!

    ReplyDelete
  6. Håller med om Paris. Jag kan också bli galen på det garnet.
    Superfin sjal för övrigt. Jag gillar hur du använt olika blåa färger i samma ruta. Fint!

    ReplyDelete
  7. Lousie: Tack! Jag gillar min sjal, den var värd jobbet med Paris. För den här gången. Nästa gång får det bli något annat.