Tuesday, May 4, 2010

Köpstopp

IDAG HAR LILIAN skakat hand på att vi inte ska köpa något nytt garn - eller något fiber, förrän midsommar. Det är sju veckor och tre dagar tills dess. Lååång tid.

Så bara för att vara på den säkra sidan laddade vi upp med ett helt gäng bärkassar ull från en gård i Marks kommun. I morgon ska det tvättas ull och sedan ska det spinnas som bara den!

På granfronten är det också lungt. Jag har garn så det räcker i ett år. Minst. Det där med att köpa nytt är mer en tröst än ett verkligt behov. Intalar jag mig.

Ett försök att fota lammen på gården vi besökte idag. Fast de ville inte stå till... //
This picture is supposed to show the lambs of the farm we visited todya. The just didn't want to stand still.

LILIAN AND I has shaken hands for not buying and yarn or fibres until midsummer 25th of June. It's seven weeks and three days until then. A looong time.

Just to be on the safe side, we loaded up with a couple of paper bags of wool from a farm outside Gothenburg. Tomorrow I will wash it and then it's spinning time!


I'm quite cool on the yarn side to. I got enough for being busy for a year. At least. The thing about buying yarn is more an act of comfort than a act of need. At least that's what I try to tell myself.

16 comments:

  1. Haha! Man behöver inte mer garn nej, men alla fina färger och kvaliteter man ser triggar ju hjärnan som bara vill haaa.
    Sjalen blev jättefin.
    /Anna

    ReplyDelete
  2. Haha!!! Jag kanske också skulle behöva ta i hand med er!!! Har just konstaterat att mitt garnlager sannolikt är lite större än vad som är sunt...

    ReplyDelete
  3. Myggan: Så sant! Men jag har hittat ett ställe man kan färga garn för nästan ingen kostnad alls, så planen är att färga tråkiga garner. Och att undvika garnbutiker. Och Tradera. Och...

    Och tack för komplimangen om sjalen.

    ReplyDelete
  4. Cloweena: Du får gärna hänga på. Vi kan göra ett nationellt upprop om köpstop. Det är ju inte sååå lång tid till midsommar ändå. Uppvärmning inför nästa stopp som kommer i höst :S Fast byta garner är helt okej. Har du något du vill bli av med? :)

    ReplyDelete
  5. Sjuttsingen!!!!!

    Nu har du ju avslöjat oss-----då m-å-s-t-e jag ju hålla avtalet----:-)

    Nationellt köpstopp är en braa idé!

    ReplyDelete
  6. Lilian: Men Lilian, jag trodde att du redan hade bestämt dig för att följa avtalet... :)

    ReplyDelete
  7. Vi får väl se om det blir köpSTOPP, eller köpTOPP... Det blir ju inte alltid som man tänkt sig, menar jag. =)

    Vad var det för ull ni fick tag på? Finull?

    Jag kan också vara med på erat fiber-och garn-köpstopp, är väl tyvärr ingen risk att jag ska hitta motivation till sådant inom det närmaste. ;)

    ReplyDelete
  8. Det var texel, gotland och lamm.

    Jag vill gärna testa och ta reda på skillnaderna nu när jag börjar lära mig.

    ReplyDelete
  9. Jag ska åka till garnaffären nästa vecka och tokhandla! SEDAN kan jag göra som du...

    ReplyDelete
  10. "och lamm"? Vaddå och lamm? =D lamm av dessa raser? Den vita ullen härifrån, var också lamm, för övrigt...

    ReplyDelete
  11. Åh, det var därför den är så himla ljuvlig!!

    Hon hade inga helt rena raser, så lammullen vet jag inte än, vilken den tillhörde---kollar när jag tvättar och färgar

    ReplyDelete
  12. Men...Du har ju garn så du klarar dig ETT PAR ÅR framöver så det är ju fusk! :)

    ReplyDelete
  13. Linda: Det blir STOPP för mig, TOPP för Lilian :) Ullsorterna var en texelblandning, en finullsblandning (tackull och lamull, separerade) och en (ren?) gotlandsull. Som Lilian skrev, det är inte mycket renrasigt där. Antar att fåren får ha kul bäst de kan :)

    Renée: Hade du hängt på mig och Lilian hade det varit ajja bajja om du redan har garn (vilket både Lilian och jag har). Är du däremot garnpank är det okej att köpa nytt. Fast det tror jag inte att du är :)

    HandMade: Jag lurades, det är killens fartygsmodeller som ligger i de femton lådorna ovanpå garderoben :P

    Lilian: Precis!

    ReplyDelete
  14. Linda: Det är STOPP för mig, TOPP för Lilian. Ullen var: en texelblandning, en finullsblandning (tack- och lamull - separerade) och en hyfsat renrasig gotland. (Vet inte om de har några helrena raser, men vad fasen)

    HandMade: Jag löjg, det är killens fartygsmodeller som ligger i de femton lådorna ovanpå garderoben :P

    Lilian: Precis, bara rykten. :D

    ReplyDelete