Monday, May 17, 2010

Dagens lärdom


DU SITTER OCH tvinnar garn på spinnrocken. Det går bra, det går fort och garnet blir i din egen mening urhäftigt. Så häftigt att du börjar le av ren lycka. Spolen börjar bli full men det uppnystade garnet du tvinnar av börjar ta slut. Det år nog plats. Det bör få plats. Det ska få plats.

Där, precis där, när du börjar med de där tankarna, ska du kapa garnet och börja om på ny kula. Allt som händer är att det blir en liten skarv. För om du inte kapar och om garnet inte får plats på spolen, då kan det sluta med att den överfulla spolen protesterar och kränger av sig överflödigt yarn. Som på bilden.

Jag satt länge och försökte reda ut trasslet. Sedan gav jag upp och slängde det. Många meter som gick förlorade bara för att jag inte ville ha en skarv och förlora max 10 cm garn.

Jag är visare nu.


YOU'RE PLYING YARN on you wheel. It's going good, it's going fast and the yarn looks great, at least in your own eyes. So great that you start to smile. Your bobbin starts to fill up but you don't have that much yarn left to ply. You may have enough space to make all the yarn into the same bobbin. It should be enough. It will be enough.

There, right there where you start to get those thoughts, is the right time for you to cut the strings and change bobbin. All that happens to your yarn then is a little tiny knot. If you don't cut and if the yarn don't have enough space on the bobbin, it may end up with your bobbin throwing away the overloaded yarn. Like in the picture.

I tried to get it sorted out, but gave up and throw it away. I lost many yards of yarn just because I was to stupid not to change bobbin. Changing it would have given me a yarn lost of aproximatley 5 inch when knitting it.

I'm wiser now.

10 comments:

  1. Vet du vad det bästa är? Att man lär sig av sina misstag! Fint blev det iallafall!

    ReplyDelete
  2. Så bra, att du sa´det!!

    Jag har nog varit ruskigt nära---"bara litet till"

    ReplyDelete
  3. Nu har jag ingen Ferrarri eller Rolls Royce men får nöja mig med min gamla Skoda tills jag hittar något bättre. Fy så eländigt det är, när man bara, ska bara, och så går det rätt väst!!

    ReplyDelete
  4. Jag kan tyvärr inte följa med idag. Jag har ingen bil. Kanske nästa tisdag?

    ReplyDelete
  5. Jag hade gjort likadant, jag lovar!

    ReplyDelete
  6. HandMade: Får hoppas det. Det var INTE kul. Och bilen är ingen ursäkt, det går vagnar ;)

    Lilian: Ha ha, är väl bara en tidsfråga innan du också gör det. Tror vi är rätt lika på den punkten...

    Mia: Inget fel på Skoda. De tenderar bara till att vara lite långsammare. Men de har charm :) Faktiskt gör jag ungefär samma sak med min skända, men där slutar det med att garnet åker av, jag tappar sländan och böjer kroken. Det har hänt tillräckligt många gånger för att jag ska vara imponerad över krokens hållfasthet :)

    ReplyDelete
  7. Nu har du lärt dig något nytt! Jag vill ha ullen minst 5 centimeter. Den sämre ullen kan man tova! Grov ull, känn på "rotänden", är inte roligt att ha i garn.

    ReplyDelete
  8. Fale Artut: Om jag bara ska välja ut fibrer som är fem centimeter och längre kan jag sopa i stort sett allting jag har här hemma :S Ja ja, det som är tesat får vara, ska tänka på det i fortsättningen. Tack för tipset hur som helst! :)

    ReplyDelete
  9. Vad bra att man kan lära även av andras misstag ;-)
    Tack för tipset!

    ReplyDelete
  10. Knitarina: Varsågod. Själv är jag en sån person som alltid måste testa allt. Vilket innebär att jag ofta måste göra misstaget själv för att fatta att det inte är bra att göra :S

    ReplyDelete