Saturday, May 8, 2010

Dagens citat

Sedan jag kom hit till gården på bonnlandet har jag förstått att man kan vara precis lika lost på motorsågar, elaggregat och vedprocessorer (tänk dig en såg och en vedklyv i ett så har du makapären frmaför dig) som en annan är lost på garn, stickor och fiber.

Idag fick jag citatet som speglar den förlorade själen, den sanna entusiasens innersta kännslor.
"Tänk va' gôtt de skulle va' me en tallriksplog!"
(En tallriksplog är en makapär som har en hel radda runda "tallrikar" som skär - inte plogar, marken. Tydligen grymt bra att ha på ängar som ska bli åkrar.)

Översatt till ett begripligt språk:

Tänk vad bra jag hade kunnat sticka om jag bara haft wollmeise-garn och Knit Pro wood-stiickor.

(Kostnaden för stickor och garn sägs dock vara rejält mycket lägre än för en tallriksplog. Vilket är en bra ursäkt till att shoppa lite mer. Om man inte har köpstopp, vill säga...)


SINCE I CAME to the farm, I have come to understand that you can bee lost as lost on chainsaws, electric generators and log saw-and-splitter-in-one-kind-of-machine as I'm lost in yarn, needles and fibers.

Today, I heard the words that shows the true lost soul, the pure enthusiasts deepest feelings.

"What nice it would be wit a plate plough!"
 Translated to understandeble words:
What a nice sweater I would knit if I only had a Wollmeise yarn and Knit Pro Wood needles.

(The cost for neeldes and yarn is told to be a lot less than the price of a plate plough. Which is a good excuse to shop more. If you don't have a non buying bet to loose.)

3 comments:

  1. Åhhhh, tror jag hittat ett ställe att köpa fina fibrer!!!!!

    Har det blivit något stick och spinn ännu??

    ReplyDelete
  2. Hoppas du nu får ull med dig hem, så du nästan kräks!!..:-))

    ReplyDelete
  3. Lilian, SLUTA surfa fiber! Har spunnit lite grann och har en säck ull med mig hem. Så klart. :)

    ReplyDelete