Thursday, May 13, 2010

Att bryta eller inte bryta köpstopp


FRÅGESTÄLLNING 1

Fråga:Hur köper man fjorton nystan sprillans nytt ullgarn utan att bryta köpförbudet?

Svar: Man betalar garnet med pojkvännens bankkort.
FRÅGESTÄLLNING 2

Fråga: Har jag brutit köptsoppet?

Svar: Nej!

Följande bör tilläggas:
- Garnet beställdes innan jag visste att vi skulle få köpstop.
- Det är killen som vill att jag ska sticka en tröja.
- Det är killen som som valt mönstret.
- Det är killen som han som valt färgen.
- Det är killen som och han som gett mig bankkortet.

Så, rent teoretiskt är det inte jag som köpt garnet, jag bara hämtade upp det. Dessutom har Lilian köpt en ny spinnrock. För sina egna pengar. Det är att bryta köpstoppet mer.



QUESTION AT ISSUE 1

Question: How do you buy fourteen bran new balls of yarn without breaking the purchase stop agreement?

Answer: You pay with hour boyfriends credit card!



QUESTION AT ISSUE 2

Question: Does this mean that I have breaken the agreement not to shop?
Answer: No!


A few things may be added to the argument:
- The yarn was ordered before there was any purchase stop agreement.
- It's my boyfriend who wants me to knit him a sweater.
- It's my boyfriend who have choosen the pattern.
- It's my boyfriend who have choosen the colour.

- It's my boyfriendwho gave me the credit card.

Theoretical speaking, it's not me who have bought the yarn. I just picked it up. Besides, Lilian have bought a new spinning wheel. For her own money. I think that's counts more if we're alking about non purchasing...

13 comments:

  1. Men jag fick ju böter för att jag bröt köpstoppet av garn och fiber med en spinnrock-------:_((

    Böter: du fick min gamla spinnrock.

    ReplyDelete
  2. Nej, inte för mina egna pengar!!

    Det var för 500-lappen jag hittade!!

    ReplyDelete
  3. Mamma: inte mormors gamla blåa spinnrock väl? den vill jag ha... =/

    Elin: allt är din killes fel, helt klart. Men jag vette tusan vem mamma ska skylla på! =)

    ReplyDelete
  4. Vi skyller ALLT på männen, vad det än är eller hur? För Vi har ju ALDRIG fel... Handla du, bara du får plats själv i ditt hem och räkningarna kan bli betalda så.. ;-)

    ReplyDelete
  5. Lilian: Tack för spinnrocken, jag uppfattade aldrig att jag FICK den, trodde bara den var till låns. Förresten var boten frivillig :)
    Och den där femhundralappen har du både betalt maten du köpte när du hittade den OCH bjudit mig på Mackedonken. Det finns inte ett öre kvar av den för spinnrock :)

    Linda: Fråga du din mamma vad hon har gjort med mormors gamla spinnrock. Vägrar hon berätta kan jag säga det :P

    Renée: Det är killen som drar in pengarna i det här hushållet och det var han som ville ha tröjan. Alltså får han betala. Klart det är hans fel! :)

    ReplyDelete
  6. JAG SKYLLER INTE PÅ MIN MAN---NEJ, FALE ARTUT!!!!

    Jag läste hennes blogg och gjorde precis som hon gjorde, fast på Tradera.

    Linda: Mormors spinnrock gav jag bort till loppis när jag flyttade från Mellerud.
    Var så o-t-r-o-l-i-g-t less på alla prylar som skulle flyttas.

    ReplyDelete
  7. WHAT!?!? Nu säger jag näst intill upp kontakten med dig mamma! Du gjorde V A D ?! =´( Det där var ett betydligt grövre brott än att bryta alla köpstopp i världen... =/ (Slägde/ gav du bort ngt mer jag ville haft från mormor och morfar? Tavlan med hästen, t.ex.?)

    ReplyDelete
  8. Perfekt när det är pga av någon annan man måste köpa garnet!

    ReplyDelete
  9. Linda: Du var så välkommen upp till Mellerud att hämta grejor i höstas, men du hade inte TID
    Dessutom brukar du ju sälja gamla prylar du får från mig

    Sjuttsingen - jag kan ju inte skylla på min man när jag vill köpa garn---det enda han vill ha är tröjor av hemmaspunnet garn

    ReplyDelete
  10. Sussry: Visst är det! Särskilt när man slipper betala! :)

    Lilian: Åh nej, nu vet jag vad du tänker. INTE köpa mer fibrer nu Lilian. INTE!

    Linda: Förlåt, glöm och gå vidare. Livet blir lättare att leva då.

    ReplyDelete
  11. Nähädå----visst har jag råkat halka in på fibersidor på nätet---men----då har jag genast tänkt på dig!!
    Tänk, vilken nytta du gör!!! Det tackar jag för!!

    ReplyDelete
  12. Mamma: nej jag hade inte TID och ORK. Inte helt konstigt, som du vet ägnade jag hela hösten åt att vara sjuk, ligga på sjukhus och vara gravid om vart annat. *lätt irriterad*

    Vet inte vad jag sålt som jag fått av dig heller, finns säkert ngt, men det minns jag isf inte. Påminn mig gärna.

    Sorry Elin att jag kapar din blogg med ilska kommentarer!

    ReplyDelete
  13. Lilian: Du är så duktig så!

    Linda: Nästa gång tar ni över den privata mejlen, va? :P

    ReplyDelete