Thursday, April 29, 2010

Visdomsord

Bild hämtad från / Picture taken from  
www.interweavestore.com.

ABBY FRANQUEMONT VÄXTE upp i Anderna och lärde sig spinna med slända som femåring. Jag har hört talas om henne tidigare men inte direkt lagt märke till henne. Men så föll jag för föll för Interweaves tredagarsrea och fick plöstligt bekanta mig mig med henne.

Eftersom jag inte är så stadd i plånboken var det inte riktigt aktuellt att beställa någon bok, men ladda ner kan man ju göra. Så jag köpte Respect the Spindle i videoformat. Och där är Abby med en massa kloka ord. Än en gång slås jag över hur mycket roligare allt blir när människor väljer att se det positiva i saker och ting.


Ett citat från videon:
"Det inte är ett misslyckande om du inte lyckas göra det garn du ville göra, utan en framgång i din process att lära dig att göra det."
Hon jämför spinnande med att lära sig att skriva. Om bläcket tar slut i din penna efter att du suttit i timmar för att lära dig skriva ser du inte det som ett misslyckande. Så varför ska du då se spunnet fiber som ett misslyckande? Jag gillar den inställningen.


ABBY FRANQUEMONT grew up in the Andes and learned to spinn as a five year old. I have heard of her earlier without really taking notice. But as I fell for Interweaves three day sale, I suddenly came to know her a bit better.

As I'm not overloaded with cash right nog, I had no thought of buying any books, but download was a possibility. So I bought Respect the Spindle in video download edit and once more I'm hit by how much more fun it is when people choose to see the good things instead of the bad.


A quotation from the video:

"It's not a falure to not make the yarn you wanted, but a sucess in the process of learning."

She compares it with learning how to write. If the ink in your pencil runs out after hours and hours of learning how to write, you won't see it as a faliure. So why would you look at your spun fiber and call it a faliure? I like that attitude.

5 comments:

  1. så spännande det låter!!

    den ser jag gärna på!..:-))

    filmtajm!

    ReplyDelete
  2. Du lär hitta några tips och tricks där :)

    ReplyDelete
  3. hej hej:D du har fått en award av mig=) hämtas på garngrynet.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Om du på allvar vill komma hit och greja lite med mig Elin, så får du hemskt gärna göra det!

    Finns både snickrande, grävande och annat odlingspyssel som egentligen är riktigt kul, men som jag inte fixar helt själv med mina fysiska tillkortakommanden... =/ Och lön (eller mutor, beroende på hur man ser det då... =)) finns förstås att få i form av ull, ägg och hembakt. Tåget tar knappt 1 timme från Gbg, och soffan är ganska bekväm att sova på! =D

    ReplyDelete