Tuesday, April 20, 2010

Uneven green socks

 

I MARS BÖRJADE jag sticka av mitt första egenspunna sockgarn. När en socka var avslutad blev de liggande, men i går tog jag tag i projektet och stickade en andra. De är supermjuka och jag hoppas hoppas hoppas att nylonen ska få dem att hålla ihop i alla fall ett litet tag, för garnet är väldigt löst spunnet.

I STARTED TO knit a pair of socks of my own home spun early in March. After finishing one of them, I moved on to other projects. Yesterday I picked them up again and finished the second sock. They are super soft and i really, really, really hop that the nylon makes them a bit stronger, because the yarn is very loosely spun.

UNEVEN GREEN SOCKS. The very first project I have knitted with my own home spun yarn.

Mönster: Toe up socks med kort skaft. "Grundrecept" från Barbros blogg.
Vikt: 60 gram
Garn: Hemspunnet entrådigt/1 ply, 70 % merino/ 30 % nylon.
Stickor: 2,5

7 comments:

  1. Jättefina strumpor! Jag har lite svårt att sticka med mitt handspunna garn, ser alla felen... :-)

    Tack för din kommentar! Ja visst är det roligt att spinna. Och man spinner tunnare och tunnare och tunnare... och till slut kan man inte spinna lite tjockare garn alls :-(

    ReplyDelete
  2. Jag ser inte ojämnheten som fel. Jag tycker det ger liv åt stickningen :)

    ReplyDelete
  3. Garntrollet (igen)April 20, 2010 at 7:19 PM

    Jo... jag gillar ojämnt spunnet garn, gillar strukturer. Men inte när jag spunnit själv, för jag ser ofta mitt handspunna som ett ganska jämnt garn, innan jag börjar spinna.

    Det kanske beror på att jag brukade sticka mycket spetssjalar och då ville jag ha ett jämnt, tunt garn. Men jag ser även andra "fel" i mitt garn, katthår och damm :-) Jag gillar att spinna, men inte att sticka med det garnet. Jag kanske är lite konstig...? :-)

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. Så himla bra!!!!!
    Jag lärde mig lite nytt om spinning igår av Dig, som jag nu praktiserar.
    Toppen!!

    ReplyDelete
  6. Garntrollet: Men vad gör du av allt garn då?!

    Lilian: Kul att vi kan utbyta erfarenheter! Och tack för pellisarna! Slaktade mina egna i går.

    ReplyDelete
  7. Garntrollet (igen)April 21, 2010 at 12:10 PM

    Jag har garnet i en låda! Och ibland (när självkritiken är låg) ger jag bort en härva till andra.

    ReplyDelete