Monday, April 26, 2010

Min mormors mammas makapär


MORMORS VIND HAR alltid varit en skattkista. När jag var liten hade hon massor av tidningar, möbler, leksaker och annat kul där uppe. Numer, efter en ordentlig städning och åtskilliga vändor till soptippen, finns nästan ingenting kvar. Men jag hittade den här tillsammans med spinnrocken. Den är min mormors mammas, den är sned och skranglig och några kuggar är skadade, men den fungerar. Vart femtionde varv klickar den till. Då har man härvat upp sjuttiofyra meter garn. Jag har hunnit med tvåhundra trettio varv idag. Mer kommer det att bli.


MY GRANNYS ATTIC has always been a treasure chest. When I was a kid she had lots and lots of old magazines, furnitures, toys and other fun things up there. Now days, after a huge clean up and several trips to the dump, there's not much left. But I found this together with the spinning wheel. It's my grandmothers mothers, it's crooked and loose limbed and some cogs are missing, but it works. Every fifty round, it clicks. By then you have seventy four meters of yarn on the arms. I have finished two hundred thirty rounds today. And there's more to come.

7 comments:

  1. åHH, VAD HAR DU SPUNNIT NU?

    ReplyDelete
  2. Sjuttsingen----jag som är så nyfiken!!

    Sitter här och spinner och spinner----snart är fram och bakstycken färdiga, men det tar tid---:-(

    ReplyDelete
  3. Åh vad häftigt! Jag ser fram emot att se spinningen! : D

    ReplyDelete
  4. Jag älskar gamla vindar, dom kan gömma en massa skatter!! Hoppas du får mycket nöje med den och så passar jag på att tacka för dina tips på min blogg! Kram!!

    ReplyDelete
  5. Jag älskar också gamla vindar... Tyvärr har jag dålig tillgång till sådana, för jag har en lång lista på vad jag kan tänkas behöva7vilja ha vad gäller sådant...

    ReplyDelete
  6. Renée: Så lite så. Är tillräckligt nördig för att ha koll på sånt. Du kan nog till och med säga vilket garn du vill ha så kan jag berätta vad du hittar det till bäst pris. Har man inget liv så har man inte... :)

    Linda: Tja, du kan ju alltid fråga granntanten. Om du har någon. Eller sätta in en annons i tidningen. "Gammal skräpig vind att fynda på sökes". :P

    ReplyDelete