Wednesday, February 24, 2010

Can you see the moth?

THE OLD LAYD which I am about to by yarn from, tells me about the divorce thirty years earlier, about fiancés and late children while she shows me her stash. It's old yarns from manufactures long gone. But age doesn't matter much as long the strings cope with some pressure. I'm specially interested in a couple of wool skeins when I hear the old lady shouting from the hallway
- I saw a moth, there's a moth here somewhere. Where is it, I just saw it here. Where can it be - do you see it?
I'm standing in the room next to the hallway, looking at the yarns. I take a closer look at the bags where she have stored the yarn. I now see the shells from the moths. I gently put the wool skeins aside and by some pure cotton and acrylic, most because of that I feel sorry for the lonely women. As soon as I got home, I placed the yarn on the balcony to freeze overnight. Tomorrow I will bath it in hot water. I'm wonder if that's enough. Maybe I'll just throw it away? In case of...



DEN GAMLA DAMEN jag besöker för att köpa garn av, berättar om den 30 år gamla skilsmässan, om förlovningar och om avlidna söner medan hon visar mig garnerna. Det är gammalt garn från tillverkare som lagt ner för länge sedan. Fast åldern brukar inte spela så stor roll så länge hållfastheten är okej. Jag är speciellt förtjust i hennes ullgarn när jag hör henne ropa från hallen

- Jag såg en mal, det är en mal här någonstans. Var är den, jag såg den ju precis. Var kan den vara - kan du se den?
Jag står i rummet bredvid hallen och tittar på garnerna. Jag tar en närmare titt i påsarna som garnet legat i. Jag ser skal från malarnas ömsning i botten på en av påsarna. Försiktigt lägger jag undan ullen och köper några nystan ren bomull och ren akryl, mest för att jag tycker synd om den gamla ensamma kvinnan.Så snart jag kommit hem slänger jag ut garnerna på balkongen så att de kan bli riktigt genomfrusna i natt. I morgon kommer jag lägga dem i varmt vatten. Undrar om det är okej. Kanske är det bäst att slänga alltihop? För säkerhets skull...

1 comment:

  1. Jag skulle lägga dom i t-ä-t-a plastpåsar och avvakta. Efter kyla och sedan värme kläcks eventuella djur och du ser dom.
    Alternativet är väl att slänga.
    Egen erfarenhet är, att mal äter a-l-l-t !!!! T.o.m. mina hemodlade linstrån.
    /lilian

    ReplyDelete